Kamera digital

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Depan dan belakang Canon PowerShot A95, kamera padat kecil yang tipikal
Hasselblad 503CW dengan belakang digital Ixpress V96C, contoh sistem kamera digital profesional

Kamera digital atau digicam ialah kamera yang menangkap fotograf dalam ingatan digital. Kebanyakan kamera yang dikeluarkan pada hari ini adalah digital,[1] dan manakala masih terdapat kamera digital khusus, banyak lagi kamera kini digabungkan ke dalam peranti mudah alih, komputer skrin sentuh bimbit, yang boleh, dalam kalangan tujuan banyak yang lain, menggunakan kameranya untuk memulakan telefoni-video langsung dan sunting secara langsung dan muat naik imejaan ke yang lain.[2] Walau bagaimanapun, kamera khusus atasan dan kejelasan tinggi masih biasa digunakan oleh pakar.

Kamera digital dan wayang berkongsi sistem optik, biasanya menggunakan kanta dengan variable diafragma untuk menumpukan cahaya ke peranti pungut imej.[3] Diafragma dan pengatup membenarkan jumlah tepat cahaya ke imej, seperti juga dengan filem tetapi peranti pungut imej adalah elektronik berbanding kimia. Walau bagaimanapun, tidak seperti kamera filem, kamera digital boleh memaparkan imej pada skrin dengan segera selepas dirakam, dan menyimpan dan memadam imej daripada ingatan. Banyak kamera digital bolej juga merakam video bergerak dengan bunyi. Beberapa kamera digital boleh potong dan jahit gambar dan menjalankan penyuntingan imej asas yang lain.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Musgrove, Mike (2006-01-12). "Nikon Says It's Leaving Film-Camera Business". Washington Post. Dicapai pada 2007-02-23.
  2. ^ Cooke, Alex (2017-10-30). "Nikon Closes China Camera Factory, Cites Smartphones as Cause". Fstoppers (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-08-23.
  3. ^ MakeUseOf: How does a Digital Camera Work; retrieved 2013-09-07

Pautan luar[sunting | sunting sumber]