Kerepek ubi kayu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pandangan dekat kerepek ubi kayu.

Kerepek ubi kayu (Jawi:کريڤيق اوبي كايو) ialah makanan ringan yang diperbuat daripada akar ubi kayu. Kerepek ini biasanya ditemui di India Selatan dan Sri Lanka.

Ia juga merupakan produk komoditi pukal yang dihasilkan dan diperdagangkan.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Hidangan ini disediakan dengan menggunakan ubi kayu mentah, iaitu kulit bahagian dalam dan kulit luarnya dikeluarkan. Kerepek kemudian digoreng atau digoreng dalam minyak kelapa, adakalanya disalutkan dengan serbuk cili merah.

Kerepek ubi kayu ini mempunyai jangka hayat yang lebih lama berbanding ubi kayu yang mentah.

Beberapa syarikat menghasilkan kerepek ubi kayu yang secara besar-besaran dan dibungkus dalam beg.[1]

Variasi[sunting | sunting sumber]

Di India dan Sri Lanka[sunting | sunting sumber]

Kerepek ubi kayu dari Kerala
Kerepek ubi kayu berempah dan biasa

Makanan ringan banyak terdapat di Kerala, Tamil Nadu, Karnataka, dan Sri Lanka. Variasi biasa termasuk yang tidak pedas dan pedas (serbuk cili merah[2] dan rempah lain yang ditambah).

Di Indonesia, ubi kayu dihiris nipis yang digoreng untuk dijadikan kerepek atau di sana, dieja sebagai kripik. Selain kerepek kentang, kerepek ubi kayu adalah makanan ringan yang popular di Indonesia, dan sering dicampurkan dengan pelbagai rasa. Sebahagiannya menghasilkan kerepek ini secara besar-besaran dan dibeli dengan pelbagai jenama di kedai dan pasar raya.[3]

Kerepek ubi kayu dihantar secara komersial[sunting | sunting sumber]

Kerepek ubi kayu dan pelet juga dihasilkan, dijual dan diperdagangkan secara pukal sebagai komoditi, dan digunakan untuk membuat alkohol dan bahan api bio.[4][5][6] Produk ini juga digunakan sebagai makanan ternakan di Kerala dan Madras, India, dan untuk tujuan ini, pemprosesan biasanya hanya melibatkan penyingkiran kulit ubi luar.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Snack Food. Harcourt Brace Jovanovich Publications. 1991. m/s. 42. Dicapai pada January 27, 2018.
  2. ^ Sripathi, Apoorva (September 24, 2015). "Relish the local flavour". The Hindu. Dicapai pada February 2, 2018.
  3. ^ "Kusuka Cassava Chips". Kusuka. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-12-12. Dicapai pada 2020-12-10.
  4. ^ "China seen facing tapioca shortage for ethanol". U.S. January 21, 2008. Dicapai pada January 27, 2018.
  5. ^ Cassava in Asia, Its Potential and Research Development Needs: Proceedings of a Regional Workshop Held in Bangkok, Thailand, 5-8 June, 1984. CIAT. 1986. m/s. 134. ISBN 978-84-89206-48-9. Dicapai pada January 27, 2018.
  6. ^ Bradlow, D.D.; Finkelstein, J.G. (2014). Negotiating Business Transactions: An Extended Simulation Course. Aspen Coursebook Series. Wolters Kluwer Law & Business. m/s. 74. ISBN 978-1-4548-3838-8. Dicapai pada January 27, 2018.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ninan 1986" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Subhaschandran 1969" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]