Ketangkasan anjing

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sisi kiri padang ketangkasan: Padang ketangkasan pertandingan menunjukkan (ikut arah jam dari kiri bawah) terowong, jalan anjing, hakim berdiri di hadap lompatan bersayap, dua lompatan bersayap tambahan, anjing melalui jongkang-jongket dengan jurulatihnya sebagai panduan, dan lompatan tayar.
Sisi kanan padang ketangkasan: Sisi kanan padang ketangkasan sama menunjukkan (ikut arah jam dari latar hadapan) tiang tenun, meja henti sementara, bingkai A, dua lompatan bersayap, terowong runtuh (pelongsor), dan lompatan tidak bersayap. Kon plastik jingga bernombor di sebelah halang menandakan urutan yang diikuti oleh anjing.

Ketangkasan anjing atau agiliti anjing (bahasa Inggeris: dog agility) ialah satu sukan anjing yang melibatkan jurulatih mengarahkan anjing melalui balapan berhalang dalam perlumbaan untuk kedua-dua masa dan kejituan. Anjing berlari tanpa cawak dengan tiada makanan atau mainan sebagai galakan, dan jurulatih tidak boleh menyentuh anjing atau halangan.[1][2][3][4][5] Ikutannya kawalan jurulatih adalah terhad kepada suara, pergerakan, dan pelbagai isyarat badan, memerlukan pelatihan haiwan dan penentukuran jurulatih.

Dalam bentuk termudah, balapan ketangkasan terdiri daripada set halangan piawai diletakkan oleh hakim dalam rekaan pilihannya sendiri di sebuah kawasan bersaiz tertentu. Permukaan mungkin merupakan rumput, tanah, getah, atau tikar khas. Bergantung pada jenis pertandingan, halangan mungkin ditandai nombor menandakan urutan yang perlu dilalui.

Balapan adalah cukup rumit sehingga anjing tidak dapat menyelesaikannya dengan betul tanpa arahan manusia. Dalam pertandingan, jurulatih mesti menaksir balapan, memutuskan strategi pengendalian, dan mengarahkan anjing melalui balapan, dengan ketepatan dan kelajuan sama-sama penting. Banyak strategi wujud untuk memampas untuk perbezaan yang wujud pada kelajuan manusia dan anjing, dan kekuatan dan kelemahan pelbagai anjing dan jurulatih.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "AAC Rules and Regulations v4.0" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-04-09. Dicapai pada 6 April 2011.
  2. ^ "AKC Regulations for Agility Trials" (PDF). Dicapai pada 8 Disember 2009.
  3. ^ "NADAC Exhibitor's Handbook". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-21. Dicapai pada 8 Disember 2009.
  4. ^ "Official UKC Rules and Regulations" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-06-04. Dicapai pada 6 April 2011.
  5. ^ "USDAA Rules and Regulations" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-04-21. Dicapai pada 8 Disember 2009.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]