Komputer tablet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Apple iPad (kiri) dan Amazon API (kanan), dua komputer tablet popular.

Komputer tablet, dipendekkan kepada tablet, ialah peranti mudah alih, biasanya dengan sistem operasi mudah alih dan lekapan pemproses paparan skrin sentuh LCD, dan bateri boleh dicas semula dalam satu pakej nipis yang rata. Tablet, sebagai komputer, lakukan apa yang dilakukan oleh komputer peribadi lain, tetapi tidak mempunyai keupayaan I/O yang lain. Tablet moden sebahagian besarnya menyerupai telefon pintar moden, satu-satunya perbezaan adalah bahawa tablet adalah lebih besar daripada telefon pintar, dengan skrin 7 inci (18 cm) atau lebih besar, diukur diagonal[1][2][3] dan mungkin tidak menyokong akses ke rangkaian selular.

Paparan skrin sentuh dikendalikan oleh gerak isyarat yang dilaksanakan oleh gerakan jari atau stilus berbanding tetikus, pad jejak, dan papan kekunci komputer yang lebih besar. Komputer mudah alih boleh dikelaskan mengikut kehadiran dan penampilan papan fizikal. Dua spesies tablet, "slate" dan "booklet", tidak mempunyai papan fizikal dan biasanya menerima teks dan input lain dengan menggunakan papan kekunci maya yang ditunjukkan pada paparan skrin sentuh mereka. Untuk mengimbangi kekurangan papan kekunci fizikal mereka, kebanyakan tablet boleh menyambung ke papan kekunci fizikal bebas dengan Bluetooth tanpa wayar atau USB; PC 2-in-1 mempunyai papan kekunci, berbeza daripada tablet.

Bentuk tablet dikonseptualisasikan pada pertengahan abad ke-20 (Stanley Kubrick menggambarkan tablet fiksyen pada tahun 1968 filem fiksyen sains 2001: A Space Odyssey) dan prototaip dan berkembang dalam dua dekad terakhir abad itu. Pada tahun 2010,[4] Apple mengeluarkan iPad, tablet massa pasaran pertama untuk mencapai populariti yang meluas. Selepas itu tablet dengan cepat meningkat di mana-mana dan secara ringkas menjadi kategori produk yang besar[5] digunakan untuk aplikasi peribadi, pendidikan dan tempat kerja, dengan jualan stabil pada pertengahan tahun 2010.[6][7][8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Editors PC Magazine. "Definition of: tablet computer". PC Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada July 16, 2010. Dicapai pada April 17, 2010. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)CS1 maint: extra text: authors list (link)Selenggaraan CS1: Extra text: senarai pengarang (link)
  2. ^ Editors Dictionary.com, "tablet computer – 1 dictionary result", Dictionary.com, diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2011, dicapai pada April 17, 2010 Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: extra text: authors list (link) CNET.com May 28, 2010
  3. ^ Ulefone U7 review[pautan mati kekal] Every device with diagonal equal 7" or longer is practically tablet PC. Retrieved June 28, 2014.
  4. ^ "iPad Available in US on April 3" (Siaran akhbar). Apple. March 5, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada July 10, 2011. Dicapai pada March 5, 2010. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  5. ^ The Dell Venue 8 7000 Series Review Error in webarchive template: Check |url= value. Empty. . Anandtech. March 23, 2015. Retrieved March 23, 2015.
  6. ^ "Tablets Are Dying. Do You Still Need One?".
  7. ^ "The tablet is dead, says analyst". August 4, 2017.
  8. ^ "Where have all the tablets gone?". April 10, 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]