Komun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pemuzik muda yang tinggal di komuniti bersama di Amsterdam

Komun (bahasa Inggeris: Commune) ialah komuniti yang disengajakan oleh orang-orang yang berkongsi ruang hidup, minat, nilai, kepercayaan, dan selalunya harta benda, kepunyaan, dan sumber daya bersama. Di beberapa komun, orang-orang juga berkongsi kerja, pendapatan, mahupun aset bersama. [1]

Sebagai tambahan kepada ekonomi komunal, pengambilan keputusan secara konsensus, struktur bukan hierarki dan kehidupan ekologi telah menjadi prinsip teras penting bagi banyak komun. Terdapat banyak komun yang disengajakan kontemporari di seluruh dunia, senarai yang boleh didapati di Foundation for Intentional Community (FIC).[2]

Pengkategorian komuniti[sunting | sunting sumber]

Benjamin Zablocki mengkategorikan komuniti dengan cara ini:[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rajani, Deepika (2019-07-25). "All you need to know about the Bruderhof community". inews.co.uk (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-08-01.
  2. ^ "Welcome to the Intentional Communities Directory". directory.ic.org. Dicapai pada 28 September 2010.
  3. ^ Zablocki, Benjamin (1971). The Joyful Community: An Account of the Bruderhof: A Communal Movement Now in Its Third Generation. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 0-226-97749-8.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.