Lagun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laguna Garabogaz-Göl di Turkmenistan

Laguna (serapan Itali turunan Latin lacuna terbitan lacus "danau" menggambarkan teluk tertutup Laguna di Venezia[1]) ialah badan air cetek di pesisiran yang dipisahkan dari badan air yang lebih besar oleh pulau-pulau sawar atau terumbu baik secara penuh mahupun dihubungkan sedikit oleh sebatang sungai kecil.[2] Lagun biasanya terbahagi kepada lagun jenis pantai dan jenis atol. Laguna-laguna ini juga telah dikenal pasti berlaku di pesisiran pasir bercampur dan batu kerikil. Pertindihan antara badan-badan air diklasifikasikan sebagai pantai laguna dan badan-badan air diklasifikasikan sebagai muara. Laguna yang biasa pantai ciri-ciri sekitar banyak bahagian dunia.

Laguna juga boleh dibuat melalui kegiatan manusia dan digunakan untuk rawatan sisa kumbahan.

Takrifan[sunting | sunting sumber]

Sesebuah lagun terdiri daripada badan air yang cetek dan memanjang dipisahkan dari badan air yang lebih besar oleh gosong, terumbu karang atau ciri-ciri seumpamanya yang cetek dan terdedah. Beberapa pihak turut menganggap badan air tawar termasuk dalam takrifan "lagun", sementara ada pihak lain jelas mengehadkan takrifan istilah ini kepada sebarang badan air dengan sedikit kadar garam. Perbezaan antara "lagun" dan "muara" juga berbeza antara pihak berkuasa. Richard Davis Jr. mentakrifkan "lagun" secara khususnya kepada badan air dengan air tawar yang sedikit atau tidak ada langsung, dengan aliran pasang surut yang sedikit mahupun tiada langsung, dan menamakan mana-mana teluk yang menerima aliran air tawar yang berterusan sebagai "muara". Davis turut menyatakan istilah "lagun" dan "muara" ini "sering digunakan secara longgar, bahkan juga dalam penulisan saintifik."[3] Timothy M. Kusky mencirikan lagun memanjang selari dengan bentuk pantai, manakala muara biasanya merupakan lembah sungai yang ditenggelami air berseranjang lurus ke pantai.[4][5][6][7] Apabila istilah "lagun" digunakan untuk merujuk kepada sebahagian dari pada ekosistem terumbu karang tersendiri, ia disamakan dengan istilah "terumbu belakang" (back reef atau backreef) yang lebih biasa digunakan oleh saintis terumbu karang untuk merujuk kepada kawasan yang sama.[8] Lagun pantai dikelaskan sebagai jisim air daratan.[9][10]

Jenis[sunting | sunting sumber]

Di atol[sunting | sunting sumber]

Gambar satelit atol Atafu di TokelauLautan Pasifik

Laguna atol terbentuk apabila terumbu karang membesar ke atas sementara pulau-pulau yang mengelilinginya mula surut sehingga hanya terumbu karang sahaja yang tetap ada di atas permukaan laut. Lagun jenis ini sering mempunyai beberapa bahagian yang dalam (>20m) tidak seperti laguna yang membentuk menuju ke pantai dari pinggiran terumbu.

Di pantai[sunting | sunting sumber]

Pemandangan lagun pantai di sekitar pulau Hiddensee berdekatan Stralsund, Jerman. Banyak lagun yang serupa boleh didapati di seluruh Taman Negara Kawasan Lagun Pomerania Barat.

Laguna pantai terbentuk di sepanjang pesisiran pantai landai iaitu di pulau-pulau sawar atau terumbu boleh terbentuk jauh dari pantai dan aras laut menaik relatif ke tanah di sepanjang pantai (sama ada kerana kenaikan aras laut yang intrinsik mahupun ambelasan tanah di sepanjang pantai). Lagun jenis ini tidak membentuk bersama-sama pantai yang curam atau berbatu, mahupun lingkungan air pasang mecapai lebih daripada 4 meter. Lagun pantai bersifat cetek kerana kecuraman pantainya, dan lagun jenis ini sensitif terhadap perubahan pada paras laut akibat pemanasan global. Penurunan aras laut yang relatif boleh menyebabkan keringnya sebahagian besar lagun, manakala kenaikan permukaan laut boleh menyebabkan laut menghempas atau menghancurkan pulau-pulau sawar lalu meninggalkan terumbu terlalu dalam di bawah air untuk melindungi lagun. Lagun pantai yang muda dan dinamik barangkali mempunyai jangka hayat yang pendek jika mengikut keadaan geologi. Pantai lagun yang biasa didapati bersama-sama hampir 15 peratus dari pesisiran pantai dunia. Lagun didapati sepanjang lebih dari 75 peratus dari pesisiran timur dan bahagian Teluk Mexico di Amerika Syarikat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Soeparno, E. P. (1993). "laguna". Glosarium: kata serapan dari bahasa barat dengan etimologinya. Semarang: Media Wiyata. m/s. 90 "1. danau asin dekat pantai; 2. tasik pada laut dangkal , dikelilingi beting karang atu gosong pasir. (Bel; It; Sp; laguna ; Ing lagoon, L Lat lacuna , L lacus, danau)"
  2. ^ Setiyono, Heryoso (1996). "laguna". Kamus oseanografi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press. m/s. 112. ISBN 9794203920.
  3. ^ Davis, Richard A., Jr. (1994). The Evolving Coast. New York: Scientific American Library. m/s. 101, 107. ISBN 9780716750420.
  4. ^ Allaby, Michael, penyunting (1990). Oxford Dictionary of Earth Sciences. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-921194-4. Cite has empty unknown parameters: |month= dan |coauthors= (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  5. ^ Kusky, Timothy, penyunting (2005). Encyclopedia of Earth Sciences. New York: Facts on File. m/s. 245. ISBN 0-8160-4973-4. Cite has empty unknown parameters: |month= dan |coauthors= (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  6. ^ Nybakken, James W., penyunting (2003). Interdisciplinary Encyclopedia of Marine Sciences. 2 G-O. Danbury, Connecticutt: Grolier Academic Reference. m/s. 189–90. ISBN 0-7172-5946-3. Cite has empty unknown parameters: |month= dan |coauthors= (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  7. ^ Reid, George K. (1961). Ecology of Inland Waters and Estuaries. New York: Van Nostrand Reinhold Company. m/s. 74.
  8. ^ Aronson, R. B. (1993). "Hurricane effects on backreef echinoderms of the Caribbean". Coral Reefs. 12 (3–4): 139–142. doi:10.1007/BF00334473.
  9. ^ Maurice L. Schwartz (2005). Encyclopedia of coastal science. Springer. m/s. 263. ISBN 978-1-4020-1903-6. Dicapai pada 31 March 2012.
  10. ^ Kjerfve, Björn (1994). "Coastal Lagoons". Coastal lagoon processes. Elsevier. m/s. 1–3. ISBN 978-0-444-88258-5.