Laluan Skypark

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laluan Skypark
Skypark Link
10
Keretapi Tanah Melayu
Landasan keretapi Laluan Skypark di Subang Jaya.
Umum
JenisLaluan keretapi lapangan terbang - ekspres terhad
SistemKTM Komuter
LokasiKuala Lumpur - Subang Jaya - Lapangan Terbang Subang
Stesen3 + 2 stesen rizab
PerkhidmatanKL Sentral - Subang Jaya - Terminal Skypark
Nombor laluan10 (coklat)
Operasi
Dibuka1 Mei 2018; 5 tahun yang lalu (2018-05-01)
PemilikKeretapi Tanah Melayu
PengendaliKeretapi Tanah Melayu
Sistem pengaliranDengan pemandu
CiriBawah dan bertingkat
Stok kereta apiKTM Class 83 EMU
Set kereta api empat 3 kereta
Teknikal
Panjang aliran24 km (15 bt)
Tolok landasan1,000 mm (3 kaki 3 38 in) tolok meter
Peta laluan

Lalauan Skypark adalah perkhidmatan kereta api ekspres terhad di Kuala Lumpur, Malaysia antara Kuala Lumpur Sentral (KL Sentral) dan Lapangan Terbang Subang. Ia adalah servis keretapi kedua lapangan terbang Malaysia, selepas Express Rail Link (KLIA Ekspres dan KLIA Transit).

Perkhidmatan ini berkongsi laluan yang sama seperti Laluan Pelabuhan Klang antara KL Sentral dan Subang Jaya, namun mereka menyimpang selepas Subang Jaya, dengan satu set jejak menuju ke Lapangan Terbang Subang dan yang lain ke Pelabuhan Klang. Kereta api Laluan Pelabuhan Klang berhenti di semua stesen antara KL Sentral dan Subang Jaya, manakala laluan Skypark berjalan tanpa henti di antara mereka. Laluan Skypark dikendalikan oleh Keretapi Tanah Melayu Bhd[1][2] Satu stesen baru, stesen Terminal Skypark, yang terletak bertentangan dengan Lapangan Terbang Subang, dibina untuk berkhidmat dalam talian. Dua stesen simpanan dirancang antara Subang Jaya dan Terminal Skypark, tetapi pada masa ini tidak dibina.

Barisan ini adalah salah satu komponen Sistem Transit Bersepadu Lembah KL/Lembah Klang. Ia bernombor 10 dan coklat berwarna di peta transit rasmi.

Hubungan dengan KLIA[sunting | sunting sumber]

Laluan Skypark bertukar dengan Express Rail Link di KL Sentral, dengan itu membolehkan sambungan rel antara Lapangan Terbang Subang dan KLIA.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ priya menon (2014-08-08). "Work on railway line from Subang airport to KL Sentral has begun - Community | The Star Online". Thestar.com.my. Dicapai pada 2015-03-17.
  2. ^ "PROJEK LANDASAN KERETAPI DARI SUBANG KE TERMINAL SKYPARK SUBANG | Laman Web Rasmi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat". S.P.A.D. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-24. Dicapai pada 2015-03-17.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]