Lesen Apache

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lesen Apache
PengarangYayasan Perisian Apache
Versi2.0
PenerbitApache Software Foundation
TerbitanJanuari 2004
Serasi DFSGYes[1]
Perisian bebasYes[2]
Disahkan OSIYes[3]
Serasi GPLYes – version 2.0 is compatible with GPL v3,[2] but 1.0 & 1.1 are incompatible.[4]
Copyleftno
Pemautan daripada kod dengan lesen berlainanyes
Laman sesawangwww.apache.org/licenses

Lesen Apache ialah lesen perisian percuma yang dilisensikan oleh Yayasan Perisian Apache (ASF). Lesen Apache, Versi 2.0 memerlukan pemeliharaan notis hak cipta dan penafian. Seperti lesen perisian percuma lain, lesen ini membolehkan pengguna perisian kebebasan untuk menggunakan perisian untuk tujuan apa pun, untuk mengedarkannya, mengubahnya, dan mengedarkan versi perisian yang diubahsuai, di bawah terma lesen, tanpa perhatian untuk royalti. Ini menjadikan ALv2 sebagai lesen FRAND-RF. ASF dan projeknya melepaskan perisian yang mereka hasilkan di bawah Lisensi Apache. Lesen ini juga digunakan oleh banyak projek bukan ASF.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Apache Software License (ASL)". The Big DFSG-compatible Licenses. Debian Project. Dicapai pada 6 July 2009.
  2. ^ a b "Apache License, Version 2.0". Various Licenses and Comments about Them. Free Software Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 July 2009. Dicapai pada 6 July 2009. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ "OSI-approved licenses by name". Open Source Initiative. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 April 2011. Dicapai pada 31 March 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ "GNU License List". Dicapai pada 1 October 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]