Lesen Super FIA

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Lesen Super FIA ialah kelayakan yang membolehkan pemegang lesen untuk mengambil bahagian dalam Grand Prix Formula Satu Grand Prix sebagai seorang pemandu. Lesen itu dikeluarkan oleh FIA atas permintaan.

Syarat-syarat[sunting | sunting sumber]

Untuk melayakkan diri untuk memperoleh Lesen Super FIA, pemandu yang meminta lesen ini mestilah memegang lesen persaingan Gred A, dan memenuhi keperluan FIA International Sporting Code, Lampiran L. Ia menyatakan bahawa pemandu mestilah menjadi juara bertahan dalam kategori sukan bermotor yang lebih rendah, contohnya Formula 3 (kejohanan British, Itali atau Jepun, atau Siri Euro), Formula 2, atau GP2 Series (dahulunya dikenali sebagai Formula 3000), atau mesti konsisten dan menghabiskan musim dengan baik dalam kategori ini.

Selain itu, pemandu yang telah bersaing dalam Siri IndyCar layak untuk Super Lesen jika mereka tamat dalam empat tempat pertama kejohanan pemandu. Ini membolehkan pemandu dari siri domestik Amerika Syarikat untuk bergerak ke Formula One tanpa mengambil bahagian pertama dalam acara-acara FIA yang lain. Dalam keadaan luar biasa Lampiran L juga membolehkan FIA untuk menjatuhkan Lesen Super kepada pemandu yang tidak memenuhi kriteria yang biasa jika undi mendedahkan persetujuan sebulat suara oleh ahli-ahli, dan dengan syarat bahawa pemandu telah selesai 300 kilometer ujian pada kelajuan perlumbaan dalam kereta semasa.

Harga lesen[sunting | sunting sumber]

FIA mendapat keuntungan dalam perniagaan Lesen Super dengan menjadikan mandatori bagi pemegang lesen ini untuk membayar jumlah tertentu kepada FIA sebagai yuran lesen, setiap tahun. Kos lesen telah meningkat secara purata sebanyak £ 8,700 pada tahun 2009. Terdapat bayaran tambahan sebanyak € 2.100 bagi suatu ketika pada tahun 2008, meningkat daripada € 447 pada tahun 2007. Pada tahun 2010, Lewis Hamilton membayar £ 242,000 bagi lesen untuk musim ini. Idea mengurangkan kos lesen adalah idea presiden FIA, Max Mosley. Beliau menyatakan yang "mereka akan berlumba di tempat lain jika mereka tidak dapat untuk membayar lesen super mereka."

Kewarganegaraan pemandu[sunting | sunting sumber]

Kewarganegaraan yang terdapat pada lesen lumba adalah yang sama seperti yang ada pada pasport pemandu. Ini tidak semestinya sama seperti negara yang mengeluarkan lesen perlumbaan. Jika seseorang itu adalah orang Perancis yang tinggal di negara Jerman, kerakyatannya akan masih menyatakan yang beliau itu orang Perancis. Untuk berlumba untuk negara Jerman, beliau perlu mempunyai kewarganegaraan Jerman juga. Untuk pemandu dengan kewarganegaraan yang pelbagai, pemandu itu haruslah memilih salah sebuah daripada negara tersebut.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]