Makam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Makam (Kawasan Perkuburan Recoleta) di Recoleta, Buenos Aires, Argentina.
Taj Mahal di Agra, India adalah makam yang paling terkenal dan paling banyak diambil gambar di dunia.
Makam lama bagi Iman Husain di Karbala, Iraq.
Pintu masuk pada Makam Higashi Otani di Kyoto, Japan.
Makam Muhammad Ali Jinnah di Karachi, Pakistan.
Makam Habib Bourguiba di Monastir, Tunisia.
Istana Kumsusan bagi Matahari, makam Kim Il-sung dan Kim Jong-il di Pyongyang, Korea Utara.
Ruang dalam Makam Lembah Spring di Minnesota, disenarai dalam Daftar Kebangsaan Tempat Bersejarah.
Percival Lowell - Makam 2013 di Lowell Observatory di Flagstaff, Arizona.
Anıtkabir, makam Mustafa Kemal Atatürk di Ankara, Turki.

Makam (Jawi: مقام serapan Arab: مَقَام maqām terbitan bentuk ism kata kerja َقَام qāma "berdiri; bangkit; bangun"[1] yakni "bangunan") ialah sebuah bangunan luar yang hebat, besar dan bebas tersergam dibina sebagai peringatan mengelilingi ruang penyimpanan atau kamar pengebumian mayat seorang atau beberapa orang mati yang berdarjat atau berekhormatan tinggi seperti pemimpin, raja atau pahlawan. Perkataan makam juga boleh digunakan untuk merujuk kepada tempat kediaman atau tempat bersemayam.

Latar[sunting | sunting sumber]

Dari segi sejarah, makam telah, dan masih boleh dibuat, pembinaan besar dan mengkagumkan bagi pemimpin yang telah mati atau orang lain yang penting. Walau bagaimanapun, makam yang lebih kecil tidak lama lagi menjadi popular di kalangan golongan kaya dan golongan bangsawan di kebanyakan negara. Dalam Empayar Rom, ini adalah kerap dibina di necropoles atau di sepanjang tepi jalan: laluan Appia Antica mengekalkan runtuhan banyak makam swasta sejauh beberapa batu di luar Rom. Walau bagaimanapun, apabila agama Kristian menjadi meluas, makam tidak lagi digunakan.[2]

Selepas itu, makam menjadi amat popular di Eropah dan jajahan koloninya semasa sejarah moden awal Eropah dan tempoh moden. Makam tunggal mungkin ditutup sepenuhnya. Sesuatu makam mengelilingi kamar pengkebumian samada keseluruhannya di atas tanah atau dalam ruang pengkebumian perkuburan di bawah struktur utama. Ia mengandungi mayat atau beberapa mayat, kemungkinannya dalam keranda batu sarcophagi atau ruang pengebumian. Makam moden juga boleh memjadi sebagai columbaria (sejenis makam untuk abu mayat yang dibakar) dengan tambahan ruang cepu abu mayat. Makam boleh terletak di sebuah tanah perkuburan, sebuah gereja atau di atas tanah persendirian.

Di Amerika Syarikat, istilah itu boleh digunakan bagi ruang bilik kebal perkuburan di bawah kemudahan yang lebih besar, seperti gereja. The Katedral Our Lady of the Angels di Los Angeles, California, sebagai contoh, mempunyai 6000 ruang pemakanan dan cepu abu mayat untuk pengebumian di bahagian bawah bangunan. Ia dikenali sebagai "makam kubur" ("crypt mausoleum"). Di Eropah, bilik kebal bawah tanah ini kadang-kadang dipanggil kript atau kubur katakom bawah tanah.

Makam Terkenal Dunia[sunting | sunting sumber]

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 305. ISBN 967-65-7321-3.
  2. ^ Paul Veyne, in A History of Private Life: I. From Pagan Rome to Byzantium, Veyne, ed. (Harvard University Press) 1987:416.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]