NTFS

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Infobox filesystem

New Technology File System (NTFS) adalah sistem fail yang biasa bagi Windows NT dan dan versi Windows lain selepas itu. Windows versi 95, 98, 98SE dan ME tidak boleh membaca sistem fail NTFS. Walau bagaimanapun, terdapat utiliti atau program alternatif dari pihak ke-3 wujud untuk tujuan ini.

NTFS menggantikan sistem fail Microsoft sebelum ini, FAT, yang digunakan dalam MS-DOS dan versi terawal Windows. NTFS mempunyai beberapa peningkatan ke atas FAT seperti sokongan dipertingkatkan untuk metadata dan penggunaan data-data struktur yang dahulu untuk meningkatkan prestasi dan utuliti tambahan extension seperti keselamatan OS,sejak spefikasi yang sebenar pertukaran Microsoft yang rahsia.

NTFS mempunyai 5 versi v.1.0,v1.1,dan v1.2 didalam Window NT 3.51 dan NT 4,v 3.0 didalam Window 2000 dan v 3.1 dalam Window XP dan Window server 2003.Versi ini kadang-kadang merujuk kepada v 4.0,v 5.0 dan v 5.1,versi Newer memaparkan ciri-ciri y tambahan yang baru,sperti contoh,Window 2000 memperkenalkan quotas.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

NTFS 5.0 adalah versi yang ke-3 NTFS yang diperkenalkan kepada dunia Window oleh Microsot.Ia termasuk beberapa paparan baru,qouts,sparse sokongan fail,reparse point,distributed link tracking dan Encrypting Sistem Fail(EFS)

Alternate data stream (ADS)

Alternate data streams membenarkan file associated dengan lebih dari 1 data stream.Contohnya, fail seperti ttext .txt boleh mempunya ADS dengan nama text.txt:rahsia.txt(bentuk failnama:ads)yang hanya boleh diacess dengan mengetahui nama ADS atau dengan direktori yang khusus browsing program.Alternate stream tidak dapat dikesan dalam fail saiz yang original tetapi akan hilang apabila original fail(i.e.text.txt)dibuang,atau apabila fail itu disalin atau dialih ke partition yang tidak menyokong ADS(Contoh: FAT partition, floppy disk, atau network share)Sementara ADS paparan yang berguna, ia boleh juga memakan ruang hard disk jika tidak dapat dikesan atau terlupa.

Quota

Fail system quotas telah diperkenalkan dalam NTFS 5.Ia membenarkan administrator kepada computer yang run versi window yang menyokong NTFS untuk set threshold ruang space yan pengguna mungkin akan utilize.Ia juga akan membenarkan administrator untuk menentukan berapa banyak setiap penguna menggunakan,Administrator mungkin mengspesifikasikan level ruang disk yang pengguna akan gunakan sebelum mereka menerima amaran,dan deny acess kepada pengguna apabila ia mencapai had ruang tersebut.Quoatas tidak diambil dalam accunt NTFS transparent file-compression,sepatutnya menjadi enable.Aplikasi yang query amount ruang kosong akan juga amount ruang kosong yang tinggal kepad pengguna yang ada quota applied kepada ia.

Sparse File

Fail ini adalah kebanyakkannya dipenuhi dengan zeros.Ini dipanggil sparse data set,dan kebanyakkan generate data seperti set sainstifik aplikasi,dan ia boleh generate sparse data set yang sangat besar.Oleh keran sebab ini,Microsoft telah mengimplemented sokong untuk sparse fail hanya untuk allocating ruang disk untuk kawasan yang tidak mengandungi data zero.Aplikasi yang membaca fail sparse membaca dalam cara yang normal dengan fail system kiraan yang data sepatatutnya kembali bersasaskan fail offset.Sebagai fail compress,saiz yang sebenar sparse fail tidak diambil dalam account apabila penentu had qouts .

Reparse Points

Diperkenalkam dalam NTFS 5.0.ini digunakan dengan associating reparse tag dalam ruang pengguna attribute fail atau direktori.Apabila manager objek(see executive) menghuraikan nama fail sistem lookup dan bertemu dengan reparse attribute,Ia tahu untuk reparse nama lookup,memberi pengguna contrl reparse data kesetipa fail

Had[sunting | sunting sumber]

Reserved File Names

Melalui sokongan arah sistem fail sehingga ca. 32000 Unicode Karakter dengan setiap arah komponen(fail nama direktori)sehingga 255 karakter panjang,sesetengah nama tidak berguna,sejak NTFS menyimpan metadata dalam bias(albeit tersorok dan untuk bahagian inaccessible)fail,sewajarnya,fail pengguna tidak boleh guna nama ini.Fail ini semuanya dalam root direktori volume(dan terpelihara hanya untuk direktori)Namanya adalah:$Mft,$MftMirr,$LogFile,$Volume,$AttrDef,.(dot),$Bitmap,$Boot,$BadClus, $Secure,$Upcase, dan $Extend dan $Exten kedua-duanya adalah direktori,yang lain adalah fail.

Maksimum Saiz Volume

Dalam teori, maksimum NTFS volume saiz adalah 264 -1 klusters. Bagaimanapun,maksimum NTFS volume saiz sebagai implemented dalam Window XP Pro adalah 232- 1 kluster. Contohnya,menggunakan 64KiB kluster, Maksimum NTFS volume saiz adlah 256TiB minus 64 KiB. Menggunakan default kluster saiz 4kiB, maksimum NTFS volume saiz adalah 16TibB minus 4KiB,Perlu menggunakan dynamic volume untuk create NTFS volume atas 2TiB.

Maksimum Saiz Fail

Teori: 16 EiB minus 1KiB(264 bytes minus 1KiB).Implementation: 16 TiB minus 64 KiB(244 bytes minus 64 KiB)

Alternate Data Streams

Jaga-jaga apabila copying atau moving fail dari NTFS kepada failsistem jenis yang lain.Window system calls dan program, boleh mempunyai tingkah laku yang berbeza-beza dengan perhatian yang berat untuk alternate data streams dan mungkin secara senyap-senyap strip yang mana tidak boleh disimpan pada fail sistem destinasi.Cara yang paling selamat untuk copying atau moving fail adalah dengan menggunakan BackupRead dan Backup Write system calls,yang mana membenarkan untuk enumerate streams, untuk mementukan sama ada setiap streams boleh ditulis ke destinasi volume dan dengan penuh erti skip offending stream