Naengmyeon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Naengmyeon
Semangkuk naengmyeon
Nama alternatifNaeng-myeon
JenisSup
Tempat asalKorea
Suhu penghidanganSejuk
Bahan utamaMi (tepung dan kanji daripada gandum kuda, kentang, keledek)
Keragaman/variasiMul naengmyeon, bibim naengmyeon
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Naengmyeon
Chosŏn'gŭl[랭면 or 냉면 ] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)
Hancha
McCune–ReischauerRaengmyŏn atau Naengmyŏn
Perumian SemakanRaengmyeon atau Naengmyeon

Naengmyeon (Korea: 랭면 (Korea Utara), 냉면 (Korea Selatan),juga dikenali sebagai raengmyeon (di Korea Utara), naeng-myeon, naengmyun, atau naeng-myun, yang bermaksud "mi sejuk") adalah hidangan mi Korea buatan tangan panjang dan nipis yang diperbuat daripada tepung dan kanji pelbagai bahan-bahan: gandum kuda (메밀, memil), kentang, ubi keledek, 칡냉면, naengmyun made with the starch from arrowroot (warna lebih gelap dan lebih kenyal daripada mi gandum kuda), dankudzu (칡, chik). Kelainan dengan bahan-bahan seperti rumpai laut dan teh hijau turut boleh didapati. Di Korea Selatan, ia adalah hidangan musim panas, jarang dimakan semasa musim lain. Menurut dokumen abad ke-19 Dongguksesigi (동국세시기, 東國歲時記), ia telah dibuat sejak Dinasti Joseon.[1]

Pada asalnya makan ini adalah makanan istimewa di utara Korea, terutamanya di bandar-bandar Pyongyang (평양, 平壤) dan Hamhung (함흥, 咸興) di Korea Utara, naengmyeon menjadi amat popular di seluruh Korea selepas Perang Korea.[1]

Naengmyeon disajikan di dalam mangkuk besar keluli tahan karat dengan air ais rebusan masam, hirisan timun, hirisan pear Korea, jalur nipis lebar jeruk lobak ringan, dan sama ada telur rebus atau kepingan daging lembu rebus sejuk atau kedua-duanya. Sos mustard pedas (atau minyak mustard) dan cuka sering ditambah sebelum dimakan.

Secara tradisinya, mi panjang akan dimakan tanpa dipotong, kerana ia melambangkan panjang umur dan kesihatan yang baik, tetapi pelayan di restoran biasanya bertanya terlebih dahulu jika mi harus dipotong sebelum makan, dan menggunakan gunting untuk memotong mi.

Kelainan[sunting | sunting sumber]

Dua jenis utama naengmyeon adalah mul naengmyeon (물 냉면) dan bibim naengmyeon (비빔 냉면). Yang pertama dihidangkan sebagai sup sejuk dengan mi terkandung dalam air rebusan yang diperbuat daripada daging lembu, ayam atau dongchimi. Kedua dihidangkan dengan sos pedas yang dibuat terutamanya daripada gochujang (pes cili merah) dan dimakan dengan bercampur-campur. Dalam kes bibim naengmyeon,semangkuk air rebusan sup yang digunakan dalam mul naengmyeon atau sup biasa dari mi yang direbus sendiri yang sering dihidangkan di samping, meskipun panas dan bukan sejuk.

Mul naengmyeon berasal dari Pyongyang.[2] Pyŏngyang naengmyŏn terutamanya yang diperbuat daripada gandum kuda dan air rebusan daging lembu atau burung kuang. Ia juga menggunakan kuah rebusan dongchimi atau campuran daripadanya, sementara menambah keping hirisan lobak kepada masakan. Cuka, minyak sawi (disediakan atas permintaan di kebanyakan restoran), dan gula ditambah mengikut citarasa sebelum makan. Korea Selatan tidak menambah gula dan menggunakan air rebusan daging lembu semata-mata.

Satu versi bibim naengmyeon berasal dari Hamhung,[3] hoe naengmyeon (회 냉면). Hoe naengmyeon adalah bibim naengmyeon dengan tambahan ikan mentah diperap ikan mentah biasanya pari. Ia dimakan dengan sos pedas gochujang dan bahan-bahan lain yang bercampur. Cuka, gula, dan kadang kala minyak bijan ditambah mengikut citarasa. Mi Hamhung naengmyeon biasanya diperbuat daripada ubi kentang atau kanji kentang manis, jadi mi sangat kenyal teksturnya berbanding Pyongyang naengmyeon.

Satu lagi jenis naengmyeon adalah yeolmu naengmyeon (열무 냉면) yang dihidangkan dengan yeolmu kimchi.

Mi naengmyeon segera boleh didapati, dengan kuah sup dipaket dengan mi. Satu paket plastik minyak sawi turut dibekalkan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b [1], Doosan Encyclopedia
  2. ^ Pyongyang naengmyeon Doosan Encyclopedia
  3. ^ Hamhung naengmyeon[pautan mati kekal], Doosan Encyclopedia

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Noodle