Nama dagang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nama dagang, nama dagangan, atau nama perniagaan adalah nama samaran yang sering digunakan oleh syarikat untuk beroperasi di bawah nama yang berbeza daripada nama sah atau berdaftar mereka. Istilah untuk nama alternatif ini ialah nama perniagaan "rekaan." Mendaftarkan nama rekaan dengan badan kerajaan yang berkaitan sering diperlukan.

Dalam beberapa negara, frasa "didagangkan sebagai" (disingkat t/a) digunakan untuk menetapkan nama dagangan. Di Amerika Syarikat, frasa "menjalankan perniagaan sebagai" (disingkat DBA, dba, dba atau d/b/a) digunakan,[1] antara lain, seperti nama perniagaan yang digunakan atau nama perniagaan rekaan.[2] Di Kanada, "beroperasi sebagai" (disingkat o/a) dan "diperdagangkan sebagai" (disingkat T/A) digunakan, walaupun "menjalankan perniagaan sebagai" kadang-kadang digunakan.

Syarikat biasanya menggunakan nama dagang untuk menjalankan perniagaan menggunakan nama yang lebih mudah dan bukannya menggunakan nama formal dan sering lebih lama. Nama dagang juga digunakan apabila nama pilihan tidak boleh didaftarkan, sering kerana ia mungkin telah didaftarkan atau terlalu serupa dengan nama yang telah didaftarkan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pinkerton's, Inc. v. Superior Court, 49 Cal. App. 4th 1342, 1348-49, 57 Cal. Rptr. 2d 356, 360 (1996) (collecting cases and explaining "doing business as" phrase).
  2. ^ California Business and Professions Code Section 17900 et seq.