Oksokarbon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Oksokarbon ialah sebatian yang hanya atom karbon dan oksigen[1][2]

Karbon oksida yang paling singkat dan biasa termasuk karbon monoksida (CO) dan karbon dioksida (CO2). Sebagai tambahan kepada dua sebatian inorganik yang terkenal ini, karbon dan oksigen sebenarnya dapat membentuk banyak oksida karbon yang stabil atau tidak stabil, tetapi dalam kehidupan nyata sukar untuk menghubungi oksida karbon lain (seperti karbon suboksida (C3O2), dan lain-lain).

CO
karbon monoksida
CO2
karbon dioksida
C3O2
karbon suboksida
C12O9
melitik anhidrat
C3O
trikarbon monoksida
CO4
karbon tetroksida

Buku teks secara amnya hanya memperkenalkan tiga karbon oksida pertama yang disenaraikan di atas, dan jarang memperkenalkan yang keempat.Tetapi sebenarnya, puluhan oksida karbon telah dijumpai, kebanyakannya disintesis secara buatan pada tahun 1960-an.Sebahagian daripada oksida karbon ini stabil di bawah suhu bilik, sementara yang lain akan cepat terebut menjadi oksida karbon lain yang lebih sederhana walaupun di persekitaran suhu ultra rendah.


Sintesis oksida karbon baru masih mempunyai trend yang meningkat. Grafen oksida dan karbon oksida stabil dengan struktur berubah polimer penemuan menunjukkan bahawa terdapat banyak lagi bidang ini yang tidak diketahui sedang menunggu orang meneroka.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kesatuan Kimia Tulen dan Gunaan Antarabangsa (1995). "Oxocarbons". Ringkasan Terminologi Kimia Edisi Internet.
  2. ^ R. West, editor (1980), Oxocarbons. Academic Press, New York.