Orthetrum coerulescens

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Orthetrum coerulescens
Jantan
Betina
Porto Covo, Portugal
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
O. coerulescens
Nama binomial
Orthetrum coerulescens
(Fabricius, 1798)


Orthetrum coerulescens adalah spesies dari pepatung Eropah. Spesies ini menyerupai orthetrum cancellatum tetapi langsing dan jantan memiliki tidak mempunyai hujung hitam. Jantan yang tidak matang dan betina kekurangan pola hitam pada perut. Pterostigma adalah berwarna jingga dan toraks biasanya menampakkan jalur pucat. Ia membiak terutamanya dalam gambut berlumpur dan lalat (di UK) dari Jun hingga September.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Orthetrum coerulescens adalah biasa di tengah dan selatan Eropah.[1] Negara biasa di barat British dan Ireland.[2] Itu biasa habitat adalah rawa tanah berasid, di mana ia sering dilihat bersama cordulegaster boltonii. Penerbangannya agak cengkeraman, dengan kerap melayang, dan ia sering mendarat. Ia boleh terbang agak jauh dari air, walaupun penerbangannya kelihatan lemah. Apabila ia bertelur, sayap dihala ke hadapan.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Clausnitzer, V. (2007). "Orthetrum coerulescens". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN Versi 2010.3. Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ "Keeled Skimmer". British Dragonfly Society. Dicapai pada 28 September 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]