Paip

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paip Keluli Karbon di halaman simpanan
High Density Polyethylene (HDPE) Pipes
Paip Ketumpatan Tinggi Polyethylene (HDPE)
Plastik (PVC) paip

Pipa adalah tiub berbentuk tiub atau silinder berongga, biasanya tetapi tidak semestinya dari keratan rentas bulat, yang digunakan terutamanya untuk menyampaikan bahan-bahan yang dapat mengalir   — cecair dan gas ( cecair ), buburan, serbuk dan massa pepejal kecil. Ia juga boleh digunakan untuk aplikasi struktur; paip berongga jauh lebih berat per unit berat daripada ahli pepejal.

Penggunaan biasa kata-kata paip dan tiub biasanya boleh ditukar ganti, tetapi dalam industri dan kejuruteraan, istilah-istilah itu adalah unik. Bergantung pada piawaian yang bersesuaian yang dihasilkan, paip biasanya ditentukan dengan diameter nominal dengan diameter luar konstan (OD) dan jadual yang mentakrifkan ketebalannya. Tiub paling kerap ditentukan oleh ketebalan OD dan dinding, tetapi boleh ditentukan oleh mana-mana dua OD, dalam diameter (ID), dan ketebalan dinding. Paip secara amnya dibuat kepada salah satu daripada piawaian perindustrian antarabangsa dan kebangsaan. [1] Walaupun piawai yang sama ada untuk tiub permohonan industri tertentu, tiub sering dibuat kepada saiz tersuai dan julat diameter dan toleransi yang lebih luas. Banyak piawaian perindustrian dan kerajaan wujud bagi pengeluaran paip dan tiub. Istilah "tiub" juga lazimnya digunakan pada bahagian bukan silinder, iaitu, tiub persegi atau segi empat tepat. Secara umum, "paip" adalah istilah yang lebih biasa di kebanyakan dunia, sedangkan "tiub" lebih banyak digunakan di Amerika Syarikat.

Kedua-dua "paip" dan "tiub" bermaksud tahap ketegaran dan ketahanan, sedangkan hos (atau hosepipe) biasanya mudah alih dan fleksibel. Perhimpunan paip hampir selalu dibina dengan menggunakan kelengkapan seperti siku, tee, dan sebagainya, manakala tiub boleh dibentuk atau dibengkokkan ke dalam konfigurasi tersuai. Bagi bahan-bahan yang tidak fleksibel, tidak boleh dibentuk, atau jika pembinaan dikawal oleh kod atau piawaian, perhimpunan tiub juga dibina dengan menggunakan kelengkapan tiub.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]