Paranoia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paranoia
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Nama lain
Paranoid
Sebutan
  • ˌpærəˈnɔɪ.ə
PengkhususanPsikiatri
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Paranoia ialah naluri atau proses berfikir yang dipercayai banyak dipengaruhi oleh kebimbangan atau takut, sering ke sudut khayalan dan tidak rasional.[1] Pemikiran paranoid biasanya termasuk penganiayaan, atau kepercayaan konspirasi mengenai ancaman yang dirasakan terhadap diri sendiri (mis. Frasa bahasa sehari-hari Amerika, "Semua orang keluar untuk mendapatkan saya"). Paranoia berbeza daripada fobia, yang juga melibatkan ketakutan yang tidak rasional, tetapi biasanya tidak menyalahkan. Membuat tuduhan palsu dan ketidakpercayaan umum orang lain juga sering menemani paranoia.[2] Sebagai contoh, kejadian kebanyakan orang akan melihat seperti yang satu kemalangan atau kebetulan, orang paranoid mungkin percaya itu sengaja. Paranoia ialah pusat gejala psikosis.[3] Ia juga merupakan masalah toleransi peribadi untuk individu yang mungkin bertentangan dengan diagnosis psikiatri.

Nota dan Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ World English Dictionary (Collins English Dictionary - Complete & Unabridged 10th Edition, 2009, William Collins Sons & Co. Ltd.) 3. informal sense: intense fear or suspicion, esp when unfounded
  2. ^ "Don't Freak Out: Paranoia Quite Common". Live Science. Associated Press. November 12, 2008. Dicapai pada September 16, 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Green, C., Freeman, D., Kuipers, E., Bebbington, P., Fowler, D., Dunn, G., & Garety, P. (2008). Measuring ideas of persecution and social reference: the Green et al. Paranoid Thought Scales (GPTS). Psychological Medicine, 38, 101 - 111.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Kategori berkenaan Paranoia di Wikimedia Commons