Parti politik di Amerika Syarikat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Undi popular kepada parti politik semasa pilihan raya presiden

Di Amerika Syarikat, kebiasaanya, terdapat dua parti politik utama. Sejak tahun 1860-an, kedua-dua parti utama ialah Parti Republikan dan Parti Demokrat. Parti Republikan mempunyai kerusi terbanyak di Dewan Perwakilan serta majoriti dalam Senat.

Parti politik ketiga terbesar di Amerika Syarikat adalah Parti Libertarian.

Parti Demokrat[sunting | sunting sumber]

Banyak Presiden Amerika Syarikat abad ke-20 seperti Woodrow Wilson, Franklin D. Roosevelt, Harry S. Truman, John F. Kennedy, Lyndon B. Johnson, Jimmy Carter, Bill Clinton dan bekas Presiden Barack Obama adalah Demokrat. Mereka mempunyai 44 daripada 100 kerusi di dE dan 188 daripada 435 kerusi di Dewan Perwakilan. Dua puluh enam daripada 50 gabenor negeri juga Demokrat. Parti itu umumnya menggalakkan liberalisme dan sering dikelaskan sebagai parti tengah-kiri. Pada masa ini, parti itu mempunyai 72 juta pengundi berdaftar di seluruh Amerika.

Parti Republikan[sunting | sunting sumber]

Parti Republikan telah ditubuhkan pada tahun 1854 sebagai sebuah parti anti-perhambaan dan Abraham Lincoln merupakan presiden parti yang pertama pada tahun 1861. Termasuk Ulysses S. Grant, Benjamin Harrison, Theodore Roosevelt, Dwight D. Eisenhower, Richard Nixon, Ronald Reagan, George H. W. Bush, George W. Bush dan Donald Trump. Seorang Republikan, Paul Ryan menjadi Speaker Dewan Perwakilan Amerika Syarikat pada 29 Oktober 2015. Dua puluh empat daripada 50 negeri mempunyai gabenor Republikan. Parti ini mempunyai kira-kira 55 juta pengundi berdaftar di seluruh Amerika. Pada masa ini, Parti Republikan dikenal pasti sebagai konservatif dan sayap kanan.

Parti kecil Amerika[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa parti-parti kecil di Amerika Syarikat, tiada seorang pun daripada mereka mempunyai apa-apa kerusi di Dewan Negara atau Dewan Rakyat.

  • Parti Libertarian - Sebuah libertarian dan parti liberal yang mempunyai kira-kira 411,250 pengundi berdaftar pada Mac 2016. Parti ini adalah parti ketiga (politik) dan menggalakkan dasar luar tidak campur tangan dan kebebasan awam.
  • Parti Perlembagaan - Sebuah parti konservatif yang menggalakkan nasionalisme Amerika, Paleoconservatism, Kristian nasionalisme dan perhatian yang lebih kepada Perlembagaan AS. Mempunyai kira-kira 440,000 pengundi berdaftar.
  • Parti Hijau - Sebuah parti alam sekitar sayap kiri yang menggalakkan demokrasi sosial dan menghormati kepelbagaian, keamanan dan bukan keganasan.