Pembunuhan beramai-ramai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pembunuhan beramai-ramai (Bahasa Inggeris: Massacre) seringkali merujuk kepada kejadian individu dan pembunuhan secara langsung di mana mangsa kejadian itu tidak mempunyai sebarang jenis perlindungan ataupun tidak mempunyai atau mengemukakan sebarang ancaman fizikal kepada pembunuh. Jika kejadian ini dilakukan oleh pihak tentera atau ejen-ejen kerajaan yang lain pada waktu peperangan, tindakan itu mungkin sekali dianggap sebagai sebuah jenayah perang.

Istilah "pembunuhan beramai-ramai" kadang-kala juga digunakan lebih meluaskan untuk merujuk kepada pembunuhan seseorang individu, pihak awam, atau oleh tentera secara besar-besaran yang mana kematian mereka adalah tidak disengajakan, ataupun daya keganasan yang digunakan adalah terlampau jika dibandingkan dengan sebuah pembunuhan atau ancaman yang diterima. Contohnya, pembunuhan beramai-ramai di Boston dan pembunuhan beramai-ramai Kent State.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.