Pemilihan seks

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pemilihan seks menghasilkan perbezaan antara jantina pada Burung Syurgawi Goldie. Jantan di atas; Betina di bawah. Lukisan oleh John Gerrard Keulemans (d.1912)

Pemilihan seks adalah satu bentuk pemilihan semula jadi. Pemilihan seks melibatkan suatu individu yang mempunyai jantina biologi tertentu memilih pasangan yang mempunyai jantina biologi yang berlawanan (pemilihan interseks) dan bersaing dengan individu daripada jantina sendiri untuk mendapatkan pasagan yang berlawan jantina (pemilihan intraseks). Dua bentuk pemilihan ini bermaksud sebahagian individu mempunyai kejayaan untuk membiak yang lebih baik berbanding sebahagian yang lain dalam sesuatu populasi. Peluang yang untuk membiak lebih baik ini wujud sama ada disebabkan pemilihan pasangan yang lebih menarik atau mempunyai ciri-ciri yang menarik untuk bagi menhasilkan zuriat.[1][2] Contohnya, dalam musim mengawan satu populasi katak, pemilihan seksual berlaku pabila katak jantan berkumpul di gigi air dan membuat panggilan mengawan: menguak. Katak betina yang sampai di kawasan gigi air tersebut kemudiannya akan membuat pilihan katak jantan yang mempunyai suara yang paling dalam dan kawasan mengawan yang terbaik. Secara umumnya, katak jantan terpilih mendapat manfaat daripada proses mengawan yang kerap dan dapat memonopoli akses kawanan katak betina yang subur. Katak betina pula akan mempunyai bilangan zuriat yang terhad dan dapat memksimumkan pulangan tenaga yang telah mereka gunakan in proses pembiakan.

Konsept pada awalnya telah cadagnakan oleh Charles Darwin dan Alfred Russell Wallace. Mereka menguraikan pemilihan seksual sebagai pemacu kepada proses spesiasi. Hal ini juga menerangkan mengapa banyak organisma mempunyai ciri-ciri daripada evolusi yang membahayakan survival mereka sebagai individual,[3] Ronald Fisher kemudian telah mengembangkan konsep ini pada abad ke-20. Pemilhan seksual menyebabkan ciri-ciri ekstrem terutamanya pada organisma jantan bagi mempamerkan kecergasan (fitness) mereka untuk dipilh oleh individu betina. Hal ini kemudianya menyebabkan terhasilanya dimorfisme pada ciri-ciri seksual sekunder seperti bulu pelepah hiasan pada burung syurgawi dan kuang, tanduk pada rusa, dan bulu leher pada singa. Dimorfisme ini terjadi disebabkan oleh mekanisma tindak balas positif oleh pasangan berlawan jantina. Mekanisma ini dikenali sebagai Rantaian Fisher (Fisherian runaway). Rantaian Fisher berlaku apabila perwarisan kehendak terhadap sesesuatu trait oleh satu-satu jantina alah sama penting untuk mempunyai trait tersebut jantina. Walaupun hipotesis anak jantan menarik menyatakan bahawa satu individu betina sentiasa tertarik kepada anak jantan, prinsip Fisher ini menerangkan mengapa nisbah jantina adalah 1:1 tanpa pengecualian. Pemilihan seks juga didapati pada tumbuhan dan kulat.

Kesinambungan pembiakan seks di dunia yang penuh persaingan ini masih menjadi misteri kepada ilmu biologi di sebalik keupayaan pembiakan aseks yang dapat menghasilkan 50% lebih banyak zuriat. Walaubagaimanapun, satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2015 menunjukkan pemilihan seksual dapat menerangkan kelangsungan pembiakan seksual organisma hidup. [4].

Pada Organisme[sunting | sunting sumber]

Imej SEM pandangan lateral panahan cinta pada siput Monachoides vicinus. Pada skala bar 500 μm (0.5 mm).
Spermatozoa manusia boleh mencapai bilangan 250 million dalam satu ejakulasi
Seekor pijat jantan (Cimex lectularius) sedang menginseminasi pijat betina (atas). karapes betina kelihatan pecah pada titik inseminasi.
Kartunis pada era Victoria mengambarkan idea Darwin tentang pemilihan seks. Dimana dia sedang terpesona oleh steatopygia megikut fesyen ketika itu.
Ilustrasi dari The Descent of Man menunjukkan tufted coquette Lophornis ornatus: betina pada sebelah kiri, jantan di sebelah kanan.

Pemilihan seks juga telah diperhatikan berlaku pada tumbuhan, binatang dan kulat.[5] Pada sestengah spesies siput dan lintah bulan hermaphrodit, spesies moluska, Panah cinta adalah satu bentuk pemilihan seks.[6] Sesetengah serangga jantan dari order lepidoptera menutup pori vaginal serangga betina.[perlu rujukan]

Pada masa kini, ahli biologi yakin bahawa trait evolusi boleh dijelaskan menggunakan persaingan intraspesies- persiangan di antara ahli daripada kumpulan spesies yang sama. Persaingan ini boleh berlaku sebelum proses persenyawaan dan selepas proses persenyawaan.

  • Sebelum persenyawaan,pemilihan intraseks, - selalunya berlaku antara individu janta - dalam bentuk persaingan jantan-jantan. Manakala pemilihan interseks atau pemilihan pasagan berlaku apabila individu betina memilih pasangan jantannya..[7] Trait yang dipilih oleh pesaing jantan dikenali ciri seks sekunder (contohnya tanduk, sumbu etc.) yang juga digelar oleh Darwin sebagai 'senjata'. Sementara itu, trait yang dipilih oleh pasangan (selalunya individu betina) dipanggil sebagai 'perhiasan'. oleh kerana ciri-ciri seks sekunder ini yang sangat ketara dan berlebih-lebihan, ciri-ciri ini mudah dilihat dan dikesan oleh musuh menyebabkan peluang survival individu tersebut menjadi lebih rendah. Contohnya, tanduk pada rusa yang besar dan berat menyebabkan rusa berlari lebih perlahan semasa melarikan diri daripada pemangsa, selain itu rusa yang mempunyai tanduk yang besar mudah tersangkut pada pada ranting pokok dan menyebabkan kematian. Warna yang terang dan juga ciri perhiasan yang menarik perhatian yang dipunyai oleh burung jantan misalnya, adalah untuk menarik perhatian burung betina tetapi masa yang sama turut menarik perhatian pemangsa mereka. Sesetengah ciri perhiasan ini juga menggambarkan pelaburan tenaga yang tinggi kepada individu yang memilikinya. Oleh itu ciri-ciri yang terhasil daripada pemilihan seks kadang kala dilihat berlawanan dengan ketegapan survival individu tersebut. Persoalan timbul apabila, survival paling tegap yang merupakan aturan alam, membenarkan keadaan seperti ini terjadi. Walaubagaimana pun, perlu juga diambil kira bahawa pemilihan interseks kepada sumber yang dipunyai oleh satu individu dan tidak hanya bergantung kepada ciri morfologi dan fizikal sahaja. Contohnya, pada sejenis lebah tidak sosial, Euglossa imperialis jantan,
  1. ^ Cecie Starr (2013). Biology: The Unity & Diversity of Life (ed. Ralph Taggart, Christine Evers, Lisa Starr). Cengage Learning. m/s. 281.
  2. ^ Vogt, Yngve (January 29, 2014). "Large testicles are linked to infidelity". Phys.org. Dicapai pada January 31, 2014.
  3. ^ Darwin, Charles; A. R. Wallace (1858). "On the Tendency of Species to form Varieties; and on the Perpetuation of Varieties and Species by Natural Means of Selection" (PDF). Journal of the Proceedings of the Linnean Society of London. Zoology. 3: 46–50. doi:10.1111/j.1096-3642.1858.tb02500.x.
  4. ^ Population benefits of sexual selection explain the existence of males phys.org May 18, 2015 Report on a study by the University of East Anglia
  5. ^ Sexual selection in fugni Published by Journal of Evolutionary Biology
  6. ^ Tales of two snails: sexual selection and sexual conflict in Lymnaea stagnalis and Helix aspersa Oxford Journals
  7. ^ Campbell, N. A.; J. B. Reece (2005). Biology. Benjamin Cummings. m/s. 1230. ISBN 0-8053-7146-X.