Perdana Menteri Itali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perdana Menteri Itali
Republik Itali
Presidente del Consiglio dei Ministri della Repubblica Italiana
Bendera Presiden Majlis Menteri
Mohor Kepresidenan Majlis Menteri
Penyandang
Giorgia Meloni
sejak 22 Oktober 2022
GelaranYang Terutama Edit the value on Wikidata
Anggota bagiCouncil of Ministers of Italy (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Bidang kuasaItali Edit the value on Wikidata
InstitusiPresidency of the Council of Ministers of Italy (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
KediamanPalazzo Chigi
PusatRom
Dilantik olehPresiden Republik
Tempoh jawatanTiada had penggal
Penggal jawatan Perdana Menteri berakhir dengan penarikan keyakinan Parlimen Itali kepada jemaah Kabinet atau meletakkan jawatan
Penjawat sulungCamillo Benso dari Cavour
Dibentuk17 Mac 1861
SenaraiList of prime ministers of Italy (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Tapak webgoverno.it
Facebook: palazzochigi.it Twitter: Palazzo_Chigi Instagram: palazzo_chigi Youtube: UCp8W1bzofvzB8MfZSkYW2xw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Perdana Menteri Itali, atau secara rasminya Persiden Majlis Menteri Republik Itali[1] (Bahasa Itali: Presidente del Consiglio dei Ministri) ialah ketua pemerintahan Republik Itali. Walaupun jawatan ini serupa dengan yang di dalam kebanyakan sistem berparlimen lain, namun Perdana Menteri Itali mempunyai bidang kuasa yang lebih kecil berbanding yang lain-lain. Jawatan ini mula-mula diwujudkan dalam Kerajaan Sardinia, kerajaan yang wujud sebelum Itali, pada tahun 1848. Pejabat Perdana Menteri ditubuhkan oleh Artikel 92 hingga 96 Perlembagaan Itali. Perdana Menteri dilantik oleh Presiden Republik selepas setiap pilihan raya umum dan mesti memperoleh keyakinan kebanyakan anggota Parlimen Itali agar dapat mengekalkan jawatannya.

Sebelum penubuhan Republik Itali, kedudukan itu dipanggil Presiden Majlis Menteri Kerajaan Itali (Presidente del Consiglio dei ministri del Regno d'Italia). Dari 1925 hingga 1943 semasa rejim Fasis, kedudukan itu berubah menjadi kedudukan diktator sebagai Ketua Kerajaan, Perdana Menteri, Setiausaha Negara[2] (Capo del Governo, primo ministro, segretario di Stato) yang dipegang oleh Benito Mussolini, Duce daripada Fasisme, yang secara rasmi ditadbir atas nama Raja Itali. Raja Victor Emmanuel III mengeluarkan Mussolini dari pejabat pada 1943 dan kedudukan itu dipulihkan apabila Marsyal Pietro Badoglio menjadi Perdana Menteri pada tahun 1943. Alcide De Gasperi menjadi Perdana Menteri pertama Republik Itali pada tahun 1946.

Perdana Menteri adalah Presiden Majlis Menteri-menteri yang memegang kuasa eksekutif dan kedudukannya adalah serupa dengan kebanyakan sistem parlimen yang lain.

Penyandang jawatan tersebut kini disandang oleh Giorgia Meloni, yang ke-60 sejak 2022 dan wanita Itali yang pertama menyandang jawatan tersebut.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Sebagai Presiden Majlis Menteri-menteri, Perdana Menteri moden memimpin Kabinet (Majlis Menteri-Menteri). Di samping itu, Perdana Menteri sering memimpin parti politik utama dan dikehendaki oleh Perlembagaan untuk memiliki keyakinan majoriti ahli-ahli mengundi Parlimen.

Sebagai tambahan kepada kuasa-kuasa yang wujud sebagai anggota Kabinet, Perdana Menteri memegang kuasa-kuasa khusus, terutamanya yang dapat mencalonkan senarai menteri Kabinet yang akan dilantik oleh Presiden Republik dan penandatangan balas semua instrumen perundangan yang mempunyai kekuatan undang-undang yang ditandatangani oleh Presiden Republik.

Artikel 95 Perlembagaan Itali memperuntukkan bahawa Perdana Menteri "mengarahkan dan menyelaraskan aktiviti menteri". Kuasa ini telah digunakan pada tahap yang agak berubah dalam sejarah negara Itali kerana ia sangat dipengaruhi oleh kekuatan politik seseorang menteri dan juga parti yang mereka wakili.

Kegiatan Perdana Menteri sering terdiri dari mediasi antara pelbagai parti pihak dalam gabungan majoriti, dan bukannya mengarahkan kegiatan Majlis Menteri-menteri. Kuasa penyeliaan Perdana Menteri terus dibatasi oleh kekurangan sebarang kuasa formal untuk memecat menteri, walaupun berlaku rombakan Kabinet (rimpasto) atau kadang-kadang walaupun undi individu yang tidak percaya pada bahagian Parlimen boleh dalam praktiknya memberikan ukuran pengganti.

Bekas Perdana Menteri Itali yang masih hidup[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Interoffice memorandum: Change of name of country" (PDF). United Nations Secretariat. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-03-04. Dicapai pada 31 Oktober 2013.
  2. ^ "Attribuzioni e prerogative del capo del governo, primo ministro segretario di Stato (L.24 dicembre 1925, n. 2263 - N. 2531, in Gazz.uff., 29 dicembre, n. 301)". ospitiweb.indire.it. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.