Power metal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Power metal adalah gaya heavy metal menggabungkan ciri-ciri tradisional metal dengan speed metal, selalunya dalam konteks simfoni. Secara amnya, power metal dicirikan oleh bunyi yang lebih menaikkan semangat, berbeza dengan berat dan percanggahan yang lazim dalam gaya seperti doom metal dan death metal. Istilah ini merujuk kepada dua gaya yang berlainan tetapi berkaitan: yang pertama mempelopori dan sebahagian besarnya diamalkan di Amerika Utara dengan suara yang keras sama dengan mempercepatkan logam, dan gaya yang kemudian lebih meluas dan popular di Eropah (terutama sekali Jerman, Finland, Itali, Scandinavia), Argentina, Brazil, dan Jepun dengan bunyi yang lebih ringan, lebih melodi dan penggunaan kerap keyboard.

Ciri-ciri muzik[sunting | sunting sumber]

Power metal hari ini dikaitkan dengan rentak yang cepat dan harmoni melodi, bunyi yang diganggu oleh ciri-ciri speed metal, pelopor muzik power metal.

Vokal[sunting | sunting sumber]

Power metal yang fokus pada vokalis, dengan vokal "bersih" yang jauh lebih meluas daripada vokal Suka yang sering dikaitkan dengan ekstrim metal. Diilhamkan oleh Ronnie James Dio, Bruce Dickinson, Rob Halford, Geoff Tate dan lain-lain penyanyi heavy metal, vokal power metal sering dalam daftar yang tinggi. Majoriti penyanyi genre menyanyi dalam pelbagai tenor, mampu memukul nota yang sangat tinggi. Walau bagaimanapun terdapat banyak pengecualian yang menyanyi dalam pelbagai sama ada bariton atau bes, atau bahkan menggunakan dari growls. Vokalis power metal banyak rekod yang berlapis-lapis vokal mengingatkan Queen, mewujudkan kesan paduan suara.

Lirik tema[sunting | sunting sumber]

Tema lirik power metal, walaupun sebagaimana yang diubah sebagai metal dirinya, sering memberi tumpuan kepada fantasi dan mitos, setia kawan dan harapan, perjuangan peribadi dan emosi, peperangan dan kematian, atau gabungan tema yang tersenarai. Banyak band power metal berasaskan album konsep mereka pada buku-buku fantasi dan epik kebangsaan, serta cerita-cerita khayalan mereka sendiri. Banyak tema logam sebaliknya tipikal seperti agama dan politik adalah perbandingan jarang berlaku tetapi tidak didengar.

Instrumentasi[sunting | sunting sumber]

Pemain gitar dan bes power metal yang umumnya memainkan aliran pesat nota, tetapi chords perubahan perbandingan perlahan-lahan, dengan tempo harmonik langkah sekali satu atau lebih perlahan. Cepat dan menuntut gitar solo, bagaimanapun, hampir dijamin. Yang perlahan dari chords yang sentiasa berubah adalah penting dalam menentukan power metal seperti kord cepat perubahan pesat sering mentakrifkan thrash metal tradisional. Power metal sering membuat penggunaan janjang kord utama serta janjang bulatan. Beberapa metal yang paling berpengaruh dan ditiru pemain gitar power metal Kai Hansen Gamma Ray, Michael Weikath daripada Helloween, dan Tolkki Timo dahulunya Stratovarius, kini Symfonia. Ia adalah sifat yang sama dalam power metal untuk bass gitar untuk mengambil tempat duduk belakang, jadi untuk bercakap, sering hanya menyediakan nota akar kord dan tenggelam oleh gitar irama yang lebih meluas. Walau bagaimanapun, beberapa band logam kuasa menggabungkan bes yang lebih boleh didengar dengan corak berwarna-warni yang berbeza dari gitar irama, seperti Helloween, Hibria, dan Symphony X.

Pemain dram power metal banyak bermain dengan double bass pedal atau dua dram bes, menggunakan mereka untuk memainkan aliran malar nota 16 (semiquavers) dengan aksen dram jerat pada rentak, gaya yang tidak terhad kepada, tetapi yang paling sering dikaitkan dengan, logam kuasa. Gaya telah digunakan oleh pemain dram Ingo Schwichtenberg dari Helloween, menetapkan satu pelan induk untuk pemain-pemain dram yang lain untuk diikuti. Lain, seperti pemain-pemain dram Blind Guardian dan Iced Earth, menggunakan gaya dram thrash metal yang lebih dengan pecah pesat bass dua yang melibatkan 3-6 degupan dengan sepakan berganda. Walaupun lebih jarang berlaku namun, tidak tidak pernah di dengari, adalah penggunaan blast beat itu.

Jalur power metal sering menggabungkan keyboard perkiraan muzik mereka, sesuatu yang dipopularkan oleh Jens Johansson dari Stratovarius, walaupun penggunaan mereka berbeza dari aksen halus untuk garis melodi besar-besaran. Beberapa band power metal juga mencatat dengan elemen simfoni, dan oleh itu, mereka menggunakan orkestra penuh untuk mengisi peranan yang biasanya dimainkan oleh pemain keyboard.

Jenis-jenis power metal[sunting | sunting sumber]

Power metal Amerika[sunting | sunting sumber]

Cawangan power metal ini muncul pada awal 1980-an di Amerika Syarikat, menarik pengaruh terutamanya daripada speed metal dan NWOBHM. Walaupun sangat dekat dengan akarnya, power metal Amerika Syarikat (selalunya disingkatkan USPM), sering kali lebih cepat daripada heavy metal piawai, dengan pendekatan yang lebih didorong oleh Riff daripada rakan sejawatannya kemudian Eropah, tetapi lebih melodi dan kerap dengan penekanan yang lebih tinggi pada gitar membawa daripada Thrash . Satu lagi perbezaan yang ketara adalah kekurangan relatif keyboard dalam logam kuasa Amerika, berbeza dengan kehadiran hampir sejagat mereka dalam pelbagai Eropah. USPM juga ketara bagi penggunaan yang meluas (tetapi tidak universal) tinggi mendaftar vokal opera, satu trend yang akan terus dengan kenaikan logam kuasa Eropah di akhir tahun 80an dan awal 90-an. Manilla Road, Manowar, Helstar, Wild Dogs, Virgin Steele, dan Jag Panzer adalah contoh band-band power metal Amerika. Di samping itu, band-band progresif metal Amerika Fates Warning, Crimson Glory, Savatage dan band epic doom metal Cirith Ungol telah menggabungkan unsur-unsur power metal Amerika ke dalam muzik mereka. AS power metal menyaksikan penurunan yang mendadak popular pada awal 90-an, walaupun gaya telah kembali pulih sedikit pada dekad yang lalu.

Power metal Eropah[sunting | sunting sumber]

Sering dirujuk sebagai melodic power metal, Eropah power metal berasal dari New Wave of British Heavy Metal, muncul dalam tahun 1980-an pertengahan / akhir dengan band-band Jerman, Helloween, Blind Guardian dan Stratovarius dari Finland, dengan fokus 1 kuat di melodi dan menaikkan semangat, tema positif. Helloween campuran riff palm muted speed metal dengan nada tinggi vokal bersih. Stratovarius terus dibangunkan arah melodi ini dengan menggunakan keberatan keyboard. Genre ini tersebar ke seluruh Eropah, sering menggabungkan pengaruh daripada muzik klasik dan kaum. Gaya telah menjadi salah satu subgenres logam yang paling popular, dan mempunyai band yang banyak di luar Eropah.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]