Program Voyager

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Montaj planet dan beberapa bulan kedua kapal angkasa Voyager telah melawat dan mengkaji

Program Voyager merupakan program sains Amerika yang berterusan yang menggunakan dua kuar robotik, Voyager 1 dan Voyager 2, untuk mengkaji Sistem Suria luar.[1] Mereka dilancarkan pada tahun 1977 untuk mengambil kesempatan daripada penyelarasan Musytari, Zuhal, Uranus, dan Neptun yang menguntungkan, dan kini meneroka sempadan luar heliosfera di bintang antara najam. Walaupun misi asal mereka hanya mengkaji sistem planet Musytari dan Zuhal, Voyager 2 terus ke Uranus dan Neptun, dan kedua-dua Voyager kini ditugaskan untuk meneroka angkasa antara najam. Misi mereka telah dilanjutkan tiga kali, dan kedua-dua kuar terus mengumpul dan menyampaikan data saintifik yang berguna. Uranus mahupun Neptun tidak pernah dikunjungi oleh mana-mana kuar selain daripada Voyager 2.

Pada 25 Ogos 2012, data dari Voyager 1 menunjukkan bahawa ia telah menjadi objek buatan manusia yang pertama untuk memasuki ruang bintang, perjalanan "lebih jauh daripada sesiapa sahaja, atau apa saja, dalam sejarah".[2] Sehingga 2013, Voyager 1 bergerak dengan kelajuan 17 kilometer sesaat (11 mi/s) berbanding dengan Matahari.[3]

Data dan gambar yang dikumpulkan oleh kamera Voyager, magnetometer, dan instrumen lain mendedahkan butiran sebelumnya tentang setiap planet gergasi dan bulan mereka. Gambar penutup dari kapal angkasa mencatatkan bentuk awan kompleks, angin, dan ribut Jupiter dan menemui aktiviti gunung berapi pada bulan Io. Gelang Zuhal didapati mempunyai cincin, kinks, dan jari yang enigmatic dan disertai dengan "cincin" yang banyak. Di Uranus Voyager 2, terdapat medan magnet yang besar di sekitar planet ini dan 10 bulan tambahan. Neptun melepaskan tiga gelang lengkap dan enam bulan yang tidak dikenali serta medan magnet planet dan kompleks, aurora yang diedarkan secara meluas. Voyager 2 masih merupakan kapal angkasa sahaja yang telah melawat gergasi ais.

Kapal angkasa Voyager telah dibina di Makmal Pendorongan Jet di California Selatan, dan mereka dibiayai oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Negara (NASA), yang juga membiayai pelancaran mereka dari Cape Canaveral, Florida, penjejakan mereka, dan segala yang lain mengenai kuar angkasa.

Rekod Emas Voyager[sunting | sunting sumber]

Sampul rekod emas

Kedua-dua kapal membawa bersama mereka piring hitam emas 12-inci yang mengandungi gambar dan bunyi bumi bersama-sama dengan arahan simbolik pada penutup untuk bermain rekod dan data memperincikan lokasi planet kita. Rekod tersebut dimaksudkan sebagai gabungan kapsul waktu dan pesan antara najam kepada semua tamadun, manusia asing atau manusia yang akan datang, yang dapat memulihkan salah satu dari para Voyager. Kandungan rekod ini dipilih oleh jawatankuasa yang termasuk Timothy Ferris dan dipengerusikan oleh Carl Sagan.

Titik Biru Pucat[sunting | sunting sumber]

Dilihat dari 6 bilion kilometer (3.7 bilion batu), Bumi muncul sebagai "titik biru pucat" (spek biru putih kira-kira separuh ke bawah jalur coklat di sebelah kanan).

Penemuan program Voyager semasa fasa utama misinya, termasuk gambar warna dekat yang tidak pernah dilihat dari planet-planet utama, telah didokumenkan secara kerap oleh kedua-dua media cetak dan elektronik. Antara yang paling terkenal ialah gambar Bumi sebagai Titik Biru Pucat, yang diambil pada tahun 1990 oleh Voyager 1, dan dipopularkan oleh Carl Sagan dengan petikannya:

«Pertimbangkan lagi titik itu. Itu di sini. Itulah rumah. Itulah kami. Di atasnya semua orang yang anda cintai, setiap orang yang anda kenali, setiap orang yang anda pernah dengar, setiap manusia yang pernah ada, hidup mereka. Agregat kegembiraan dan penderitaan kami, beribu-ribu agama, ideologi, dan doktrin ekonomi yang yakin, setiap pemburu dan pesaing, setiap pahlawan dan pengecut, setiap pencipta dan penghancur tamadun, setiap raja dan petani, setiap pasangan muda cinta, setiap ibu dan bapa, anak yang diharapkan, pencipta dan penjelajah, setiap guru moral, setiap ahli politik yang korup, setiap "superstar", setiap "pemimpin tertinggi", setiap orang suci dan orang berdosa dalam sejarah spesies kami tinggal di sana - di atas debu debu yang digantung dalam rasuk matahari.

Bumi adalah tahap yang sangat kecil dalam arena kosmik yang luas. Fikirkan sungai-sungai darah yang ditumpahkan oleh semua jeneral dan maharaja supaya dalam kemuliaan dan kejayaan mereka dapat menjadi tuan sementara sesedikit di titik. Fikirkan kekejaman yang tidak berkesudahan yang dikunjungi oleh penghuni satu sudut titik pada penghuni yang hampir tidak dapat dibezakan dari sudut lain titik itu. Seberapa kerap salah faham mereka, betapa bersemangat mereka untuk membunuh satu sama lain, betapa bersemangat kebencian mereka. Penyajian kita, kepentingan diri kita yang dibayangkan, pemahaman yang kita ada mempunyai kedudukan istimewa di alam semesta, dicabar oleh cahaya terang pucat ini.

Pada pendapat saya, mungkin ada demonstrasi yang lebih baik dari kebodohan manusia daripada imej dunia kecil kita yang jauh. Kepada saya, ini menggariskan tanggungjawab kami untuk menangani lebih baik dan bersemangat dengan satu sama lain dan untuk memelihara dan menghargai titik biru pucat, satu-satunya rumah yang pernah kita kenali.»

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Krauss, Lawrence M. (5 September 2017). "Pondering Voyagers' Interstellar Journeys, and Our Own". The New York Times. Dicapai pada 5 September 2017.
  2. ^ Jpl.Nasa.Gov. "Voyager Enters Interstellar Space - NASA Jet Propulsion Laboratory". Jpl.nasa.gov. Dicapai pada 2013-09-14.
  3. ^ "Voyager Mission Operations Status Report # 2013-05-31, Week Ending May 31, 2013". JPL. Dicapai pada 19 August 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Tapak NASA

Halaman maklumat instrumen NASA:

Tapak bukan NASA