Rege

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bob Marley, artis pemasyhur genre ini, pada 1980.
Skank guitar rhythm often considered "'the' reggae beat"[1]Mengenai audio iniPlay straight  or Mengenai audio iniPlay shuffle .
Reggae music of the Caribbean region
NegaraJamaica
Rujukan01398
KawasanThe Caribbean
Sejarah inskripsi
Inskripsi2018

Rege ([ré.gé], bahasa Inggeris: Reggae) ialah genre muzik pertama kali dikembangkan di Jamaica pada akhir 1960-an. Kadang-kadang digunakan dalam erti kata yang lebih luas ke hampir semua jenis Muzik Jamaica, istilah rege sebenarnya lebih melambangkan stail (gaya) muzik tertentu yang berasal daripada perkembangan ska dan rocksteady. Reggae sering menonjolkan unsur yang membangkitkan rasa santai dan tenang dalam kalangan pendengarnya.[perlu rujukan]

Genre muzik ini disenaraikan sebagai sebuah Warisan Budaya Tidak Ketara oleh UNESCO pada November 2018.[2][3]

Pelaziman mengikut rantau[sunting | sunting sumber]

Di Nusantara[sunting | sunting sumber]

Malaysia

Reggae di Malaysia mendapat sambutan yang agak baik. Antara band reggae yang popular di Malaysia ialah Poe & The Retired Stoner, Pure Vibracion, Sharpshooters dan ramai lagi. Gerhana Ska Cinta juga merupakan band yang memperjuangkan muzik berirama Ska, Rocksteady dan Reggae.

Indonesia

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Johnston, Richard (2004). How to Play Rhythm Guitar, p.72. ISBN 0879308117.
  2. ^ "Reggae music of Jamaica". UNESCO Culture Sector. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 November 2018. Dicapai pada 28 November 2018.
  3. ^ Snapes, Laura (29 November 2018). "UN adds reggae music to list of international cultural treasures". The Guardian (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 29 November 2018. Dicapai pada 30 November 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]