Robert the Bruce

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Robert I
Robert the Bruce
Raja Scotland
Pemerintahan25 Mac 13067 Jun 1329
Kemahkotaan25 Mac 1306
Didahului olehJohn (sebagai Raja)
John de Soules (sebagai Guardian)
Diikuti olehDavid II
Keputeraan(1274-07-11)11 Julai 1274
Turnberry Castle, Ayrshire
Kemangkatan7 Jun 1329(1329-06-07) (umur 54)
Manor of Cardross, Argyll
PemakamanDunfermline Abbey - (Jasad)
Melrose Abbey - (Jantung)
Pasangan
Anakanda
more...
KerabatBruce
AyahandaRobert de Brus, Pemerintah ke-6 kota Annandale
BondaMarjorie
AgamaKristian Katolik
Guardian dari Scotland
(Perlantikkan kali kedua)
Dalam jawatan
1298–1300
Berkhidmat dengan John III Comyn
dan William de Lamberton (dari 1301)
Didahului olehWilliam Wallace
Digantikan olehIngram de Umfraville

Robert I, sering dikenali sebagai Robert the Bruce, (11 Julai 1274 – 7 Jun 1329) ialah seorang Raja Scotland yang memerintah dari tahun 1306 sehingga kematiannya dalam tahun 1329. Beliau memimpin Scotland dalam Perang Kemerdekaan Scotland menentang England.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Kematian[sunting | sunting sumber]

Robert I mangkat pada 7 Jun 1329 berdekatan dengan kota Dumbarton. Misteri kemangkatannya berkait rapat dengan beberapa penyakit antaranya leprosy, ekzema, tuberculosis, syphilis, motor neurone disease, kanser, serangan angin ahmar dan keracunan makanan memandangkan Robert I gemar memakan belut.

Baginda dikebumikan agak unik, di mana jasadnya dikebumikan di Cardross dan tulang sternumnya di buka bagi mengeluarkan jantungnya. Jantungnya dikeluarkan oleh Sir James Douglass dan disemadikan di dalam bekas perak dan di letakkan di bahagian leher Robert I.

Pada 17 Februari 1818, sekumpulan pekerja binaan yang ditugaskan untuk membaik pulih gereja telah menemui sebuah batu yang besar, anggaran 6 kaki tinggi (182sm), apabila batu tersebut dipindahkan, mereka menemukan sebuah makam sepanjang 214 sm, kelebaran 56 sm dan kedalaman 45sm. Sebuah keranda dari kayu oak dan didalamnya ada sepersalinan baju emas. Mereka juga menemukan tulang-temulang dan tengkorak dipercayai milik Robert I.

Tengkorak Robert the Bruce yang ditemui oleh William Scoular

21 bulan kemudian, pada 5 November 1819 sekumpulan penyelidik dari Universti Edinburgh telah melakukan penyelidikan ke atas rangka-rangka tersebut. Hasil dari kajian tersebut, mereka menyimpulkan satu keputusan dengan mengesahkan rangka tersebut milik Robert I yang sah dan ketinggian baginda dapat dirungkaikan di mana tinggi baginda semasa hidup sekitar 180 sm hingga 185 sm. Selain itu, punca kematian baginda juga dapat disahkan. Baginda tidak menghidap penyakit leprosy.

Legasi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.