ScienceDaily

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Science Daily
Maklumat umum
URLwww.sciencedaily.com
JenisPenerbitan sidang media
Tersedia dalamInggeris
Ditubuhkan1995 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikScienceDaily, LLC
Kandungan dan sokongan
Dilancarkan pada1995; 29 tahun yang lalu (1995)
Status terkiniAktif
Perangkaan
Kedudukan Alexa4,528 (29 November 2017) Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainTwitter: sciencedaily Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Science Daily ialah sebuah laman web Amerika yang dilancarkan pada 1995 yang mengumpulkan siaran akhbar serta menerbitkan siaran akhbar yang disunting ringan (churnalism) mengenai bidang sains, serupa dengan Phys.org dan EurekAlert!.[1][2]

Laman web ini diasaskan oleh pasangan suami isteri Dan dan Michele Hogan pada 1995; Dan Hogan sebelumnya bekerja di jabatan hal ehwal awam Makmal Jackson sebagia penulis siaran akhbar.[3] Laman web ini menjana wang melalui penyiaran iklan.[3] Pada 2010, laman web ini mengatakan bahawa ia telah berkembang "dari operasi dua orang menjadi perniagaan berita yang lengkap dengan penyumbang di seluruh dunia," tetapi pada masa itu, laman web ini dijalankan di luar rumah Hogans, tidak berwartawan, dan hanya menyiarkan siaran akhbar yang dicetak semula.[3] Pada 2012, Quantcast meletakkan laman web ini pada kedudukan ke-614 dengan jumlah pelawat Amerika sebanyak 2.6 juta orang.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Timmer, John (23 September 2009). "PR or science journalism? It's getting harder to tell". Ars Technica (dalam bahasa Inggeris).
  2. ^ Yong, Ed (11 January 2010). "Adapting to the new ecosystem of science journalism". National Geographic Phenomena. Meanwhile, sites like ScienceDaily, Eurekalert and PhysOrg provide the pretence of journalism while actually acting as staging grounds for PR.
  3. ^ a b c Stern, Gary M. (15 April 2010). "Site Provides Latest Scientific Research for Free". Information Today. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 September 2015.
  4. ^ "Quantcast review of ScienceDaily website". Quantcast. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 October 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]