Semantic Scholar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Semantic Scholar
Maklumat umum
URLsemanticscholar.org
JenisEnjin carian
Pengurusan dan pentadbiran
PengasasAllen Institute for Artificial Intelligence
Kandungan dan sokongan
KeluaranScholarly profiling (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Dilancarkan padaNovember 2015 (2015-11)
Diselenggarakan olehAllen Institute for Artificial Intelligence (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Perangkaan
Kedudukan Alexa758 (3 Oktober 2019) Edit the value on Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Blog rasmi
Pautan lainTwitter: SemanticScholar Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini


Semantic Scholar ialah sebuah enjin carian berasaskan kepintaran buatan yang dikhususkan bagi terbitan ilmiah yang dibangunkan oleh Allen Institute for AI, dan dilancarkan pada November 2015.[1] Enjin ini menggunakan pemprosesan bahasa semula jadi untuk memberikan ringkasan berkenaan kandungan terbitan ilmiah.[2]

Semantic Scholar memberikan ringkasan satu ayat bagi setiap terbitan ilmiah. Antara tujuan-tujuan Semantic Scholar ialah menyelesaikan masalah pembacaan abstrak terbitan ilmiah yang panjang dalam paparan perkakasan mudah alih.[3] Selain itu, enjin ini dibina untuk meningkatkan ketercapaian terbitan-terbitan ilmiah yang tidak diketahui serta tidak mendapat sambutan oleh warga terlibat.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ariana Eunjung Cha (3 November 2015). "Paul Allen's AI research group unveils program that aims to shake up how we search scientific knowledge. Give it a try". The Washington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 November 2019. Dicapai pada 3 November 2015.
  2. ^ Hao, Karen (November 18, 2020). "An AI helps you summarize the latest in AI". MIT Technology Review (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-16.
  3. ^ Grad, Peter (November 24, 2020). "AI tool summarizes lengthy papers in a sentence". techxplore.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-02-16.
  4. ^ "Allen Institute's Semantic Scholar now searches across 175 million academic papers". VentureBeat (dalam bahasa Inggeris). 2019-10-23. Dicapai pada 2021-02-16.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]