Sevastopol

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sevastopol
Севастополь Rusia / Ukraine
Aqyar Crimea Tatar
Bendera Sevastopol
Mohor rasmi Sevastopol
Unjuran ortografik Sevastopol (berwarna hijau
Unjuran ortografik Sevastopol (berwarna hijau
Peta Semenanjung Crimea dengan Sevastopol disorot
Peta Semenanjung Crimea dengan Sevastopol disorot
NegaraDisputed:
Status bersama RusiaBandar persekutuan di Daerah Persekutuan Crimea
Status bersama UkraineBandar bersama status khas
Dicipta1783
Pentadbiran
 • GovernorSergei Menyailo[1]
Keluasan
 • Jumlah864 km2 (334 batu persegi)
Aras
100 m (300 ft)
Penduduk
 (2007)
 • Jumlah379,200
 • Kepadatan438.89/km2 (1,136.7/batu persegi)
DemonimSevastopolitan, Sevastopolian
Zon waktuUTC+04:00 (MSC)
Poskod
299000—299699
Kod kawasan+380-692
Plat nomborCH
Anugerah
Laman sesawangsev.gov.ua/en/

Sevastopol merupakan sebuah bandar di tepi Laut Hitam, terletak di kawasan barat daya Semenanjung Crimea. Bandar ini kini di bawah Pertikaian antara Rusia dan Ukraine. Kebanyakan negara-negara lain menganggapnya sebahagian daripada Ukraine. Tentera Rusia telah menjalankan pentadbiran di wilayah Sevastopol ini.

Sevastopol mempunyai penduduk 342,451 orang. Sevastopol menjalan pangkalan tentera laut secara strategik. Bandar ini menjadi pangkalan Armada Laut Hitam Rusia.

Luasnya hanya 864 kilometer persegi tetapi pengkalan tentera menjadikan asas bagi ekonomi yang kaya dan bersemangat. Bandar ini menikmati musim sejuk yang sederhana dan musim panas yang sederhana. Ia menjadi resort tepi pantai dan destinasi pelancong. Bandar ini juga merupakan pusat penting untuk biologi marin; khususnya, ikan lumba-lumba sejak akhir Perang Dunia II.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Nama Sevastopolis mencerminkan asal-usul Yunani purba. Sevastopolis adalah gabungan kata sebastos , 'dihormati' dan Polis 'bandar'. Gelaran Rom Augustus , asalnya diberikan kepada maharaja pertama Empayar Rom.

Walaupun berasal dari Yunani, nama itu sendiri tidak dari Greek. Bandar ini mungkin dinamakan selepas Empress (" Augusta ") Catherine II dari Rusia yang mengasaskan Sevastopol pada 1783. Dia melawat bandar ini pada 1787 disertai oleh Joseph II , Maharaja Austria, dan orang kenamaan asing.

Terdapat runtuhan bandar purba Yunani iaitu Pelabuhan Chersonesos oleh peneroka dari Heraclea Pontica . Nama ini bermaksud "Semenanjung".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Putin to appoint ex-Black Sea Feet deputy commander Menyailo as Sevastopol's acting governor, KyivPost (14 April 2014)
  2. ^ "Русский язык стал государственным в Севастополе, Донецкой и Запорожской обл (Russkiy yazyk stal regional'nym v Sevastopole, Donetskoy i Zaporozhskoy obl)". Ros Business Consulting (dalam bahasa Russian). RU. 16 August 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-12-25. Dicapai pada 16 August 2012. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)