Shō En

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Shō En
Raja Shō En
Raja Ryūkyū
Pemerintahan1469–1476
Didahului olehShō Toku
Diikuti olehShō Sen'i
Keputeraan1415
Izena, Ryūkyū
Kemangkatan1476
PemakamanTamaudun, Shuri
PasanganUkiyaka(Yushīufumi Mēganashi)
KerabatKeturunan Shō kedua
AyahandaShō Shoku
BondaZui Un

Shō En (Jepun: 尚圓) (1415–1476, r. 1470–1476) adalah seorang raja Kerajaan Ryūkyū, dan pengasas Dinasti Shō Kedua. Sebelum menjadi raja, beliau dikenali sebagai Kanamaru (Jepun: 金丸).

Kehidupan awal dan kebangkitan memegang kuasa[sunting | sunting sumber]

Kanamaru dilahirkan dalam sebuah keluarga petani di Pulau Izena, [1][2] sebuah pulau kecil yang terletak di luar pantai barat laut Pulau Okinawa. Dikatakan bahawa ibu bapanya meninggal dunia ketika berusia sekitar dua puluh tahun dan bertanggung jawab untuk menanggung ibu saudaranya dan bapa saudaranya, abang dan kakak, dan isterinya, yang dia kahwini pada usia yang sangat muda. [3]

Pada satu tahun ketika pulau itu telah mengalami kemarau yang amat teruk, gudang beras keluarga Kanamaru itu didapati penuh dengan air; dituduh mencuri air, Kanamaru terpaksa melarikan diri dari rumahnya, dan berakhir di Ginama, di kawasan utara (Kunigami) Pulau Okinawa.[1][2]

Selepas beberapa tahun yang tinggal di Ginama, timbul juga beberapa jenis pertikaian atau perselisihan antara Kanamaru dan tetangga-tetangganya. [3] Meninggalkan Ginama, beliau mengembara ke Shuri, ibu negara Kerajaan Ryūkyū, pada tahun 1441, menjadi orang suruhan atau pelayan pada putera, Shō Taikyū. Selepas Shō Taikyu menjadi raja pada tahun 1454, Kanamaru dijadikan bendahari diraja, [3] dan pada 1459[2] diberikan jawatan Omonogusuku osasu no soba (Jepun: 御物城御鎖側), Kedudukan yang melibatkan tanggungjawab mengenai perkara-perkara mengenai hubungan luar dan perdagangan. Beliau juga telah diberikan wilayah, dan dijadikan Bagnsawan Uchima (Jepun: 内間御殿, Hepburn: Uchima-udun).[1][2]

Muncul perbezaan pendapat antara Kanamaru dan Shō Toku, yang menggantikan Shō Taikyū sebagai raja 1461, [1][2] kemungkinannya mengenai usaha ketenteraan raja yang mahal di pulau Kikaigashima, [3] yang mendorong Kanamaru untuk meninggalkan Shuri dan bersara di Uchima. [1][2]. Bagaimanapun Shō Toku meninggal dunia tidak lama selepas itu, dan ia dikatakan bahawa dalam perbincangan berikutnya kalangan birokrat kanan untuk memilih pengganti, Kanamaru telah dipilih dengan permintaan ramai, dan dengan itu menaiki takhta, dengan mengambil nama diraja Shō En.[2] Sejarawan George H. Kerr, bagaimanapun, menunjukkan bahawa sejarah rasmi yang dihasilkan pada abad-abad yang berikut telah ditulis dengan naungan pengganti Shō En itu; dan juga bahawa keadaan kematian Shō Toku, juga sesuatu yang misteri, dan akaun tradisional hanya boleh menunjukkan bahawa terdapat perubahan bagi kesetiaan di kalangan golongan bangsawan dan birokrat terhadap Kanamaru, atau pihak-pihak yang menyokong Kanamaru telah mengatasi orang-orang di sebelah bekas raja.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Surat rasmi dari Raja Shō En pada ketua puak samurai Shimazu, 1471.

Shō En thus established the Second Shō Dynasty, taking on the honorary surname granted the kings of Ryūkyū by Ming Dynasty (and later, Qing Dynasty) China. He also banned members of the former Shō lineage from high government office, and from marrying into the lineage of the new dynasty, and took steps to elevate the prestige of his own family. His father came to be honored as King of Izena, and a formal tomb was constructed for Shō En's parents on Izena Island. Shō En also named his sister high priestess, or "noro", of Izena; the lineage of high priestesses descended from her continued until the 20th century.[3]

Pemerintahannya menandakan permulaan anjakan institusi dalam pemerintahan kerajaan, beralih daripada pemerintahan oleh seorang pemimpin individu berkarisma atau sebaliknya berbakat, iaitu raja, dan ke arah sistem yang lebih birokrasi, dengan raja di tengahnya.

Isteri Shō En sejak zaman kanak-kanak ini dipercayai telah mati, atau terpisahkan dari Kanamaru, sebelum dia menjadi terkenal di Shuri. Beliau mempunyai seorang anak lelaki yang pertama dengan isteri keduanya, Yosoidon. Shō En meninggal dunia pada tahun 1476, selepas memerintah untuk hanya beberapa tahun, dan telah digantikan oleh saudaranya Shō Sen'i, yang mengecewakan Yosoidon ini. Akhirnya, pendita kanan, anak perempuan bekas raja dan Yosoidon, menerima mesej dewata yang menunjukkan bahawa Shō Sen'i perlu turun takhta memihak kepada anak saudaranya, anak Shō En, yang kemudiannya mengambil takhta sebagai Shō Shin.


  1. ^ a b c d e "Shō En." Okinawa rekishi jinmei jiten (沖縄歴史人名事典, "Encyclopedia of People of Okinawan History"). Naha: Okinawa Bunka-sha, 1996. p39.
  2. ^ a b c d e f g "Shō En." Okinawa konpakuto jiten (沖縄コンパクト事典, "Okinawa Compact Encyclopedia"). Ryukyu Shimpo (琉球新報). 1 March 2003. Accessed 30 October 2008.
  3. ^ a b c d e Kerr, George H. Okinawa: The History of an Island People. Tokyo: Tuttle Publishing, 2000. pp102-104.