Sidang Injil Borneo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sidang Injil Borneo
PenggolonganProtestan
OrientasiEvangelikal, Karismatik
Bentuk
pemerintahan
Ungkapan tempatan, wilayah, dan negara saling bergantung
PerhimpunanPersahabatan Kristian Evangelikal Negara, Persekutuan Kristian Malaysia
WilayahMalaysia, Brunei
PendiriTiga mubaligh Australia, Hudson Southwell (Baptist), Frank Davidson (Anglikan) dan Carey Tolley (Brethen)
Didirikan1959
JemaatSIB Sarawak, SIB Sabah, SIB Semenanjung
Umat500,000

Sidang Injil Borneo adalah sebuah denominasi Kristian evangelikal di Malaysia. Komuniti Gereja ini diatur pada tahun 1959 dari tugas Borneo Evangelical Mission dengan bantuan komuniti Gereja Kemah Injil Indonesia [1]

Mendakwa lebih daripada 500,000 ahli,[2] SIB adalah Protestan yang terbesar denominasi di Malaysia telah berkembang daripada kehadiran kecil dakwah di kalangan suku kaum Lun Bawang yang mendiami kawasan Tanah Tinggi Kelabit serta daerah Sipitang dan juga orang Iban serta Bisaya di Limbang serta orang Dusun di Kota Belud dan Ranau untuk mempunyai kedua-dua jemaah dalam Malaysia Timur dan Malaysia Barat hari ini.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada Ogos 1920 Rev CH Nash menetapkan asas MBI dengan kenyataan awam yang berikut:

'MBI berdiri empat persegi untuk penerimaan sepenuh hati suci daripada jumlah keseluruhan Perjanjian Lama dan Baru sebagai dari Tuhan. Ini adalah buku Tuhan bagi manusia yang nyata, dan untuk itu, Tuhan akan mentafsir makna sepenuhnya secara progresif oleh Roh Kudus-Nya. Di sini, juga, disediakan peralatan lengkap untuk semua orang yang akan menjadi Yesus sebagai Tuhan. Buku ini memegang mesej dari Tuhan disesuaikan dengan keperluan rohani setiap kelas pada setiap masa. Itulah mesej yang diterima menjadikan 'bijak kepada keselamatan' lelaki yang mempunyai semua unsur-unsur kesempurnaan. Tetapi jika buku itu adalah dari Tuhan, ia akan menanggung tanpa kehilangan pemeriksaan ikhlas dan yang paling dicari ... Ketulenan yang akan menentang asid serta sledgehammer kritikan. Ia mencukupi, dan sentiasa mencukupi, bagi maksud yang baginya ia telah diberikan kepada kita'.

Sidang Injil Borneo Sabah dan Sarawak adalah hasil kerja yang Borneo Evangelical Mission (BEM). BEM ini telah ditubuhkan di Australia pada 31 Ogos 1928 dengan wakil-wakil dari mazhab yang berbeza. Mubaligh perintis datang ke Sarawak pada akhir 1928 untuk menginjil suku disentuh pagan Borneo Tengah. Pada tahun 1937, kerja-kerja yang telah dipanjangkan ke Sabah, yang dikenali sebagai Borneo Utara British pada masa itu. Dari awal terdapat sekatan yang dikenakan oleh pegawai-pegawai kerajaan, pembangkang oleh pemimpin-pemimpin puak kafir dan masalah kesihatan dan keperluan yang dihadapi oleh pendakwah. Daripada permulaan kecil beberapa penukaran individu, Tuhan membawa pergerakan orang di mana puak-puak keseluruhan beralih kepada-Nya. Keajaiban berlaku seperti Allah dihantar ramai orang puak dari ikatan rasa takut dan penindasan paganisme. Injil mula tersebar dari satu kaum yang lain, kampung ke kampung, hiliran dan huluan. Sebuah sekolah Bible telah ditubuhkan pada Buduk ngeri, Lawas, Sarawak pada tahun 1948 untuk mengajar orang yang beriman baru dan melatih mereka untuk mendekati orang lain. Diakon jangka pendek dan sekolah telah ditubuhkan di Sabah di tempat-tempat strategik untuk tujuan yang sama. Strategi ini amat menyumbang kepada perkembangan gereja.

BEM telah sentiasa menjadi misi dengan penekanan yang kuat untuk membina sebuah gereja orang asli. Pada tahun 1950, dasar 15 tahun telah diterima untuk bekerja ke arah sebuah gereja di Borneo yang akan cukup mendalam dan diarahkan untuk dapat mengambil alih tanggungjawab saksi Kristian dan penginjilan. Terjemahan Bible ke dalam bahasa ibunda telah diberi keutamaan, juga. Satu sidang dwitahunan telah dijalankan untuk memilih pemimpin tempatan bagi Majlis Eksekutif Gabungan di Sabah dan Sarawak. Ini terdiri daripada Pengerusi, Timbalan Pengerusi, Setiausaha, Bendahari dan wakil-wakil dari daerah dan dari BEM. SIB Sabah telah ditubuhkan sebagai sebuah badan yang berasingan daripada SIB Sarawak pada tahun 1976 memandangkan keadaan politik. Selaras dengan penekanan yang 'Tugas Utama Berkembar' dari BEM, SIB bertujuan untuk menjadi yang terlibat dengan ketara dalam penginjilan dan untuk membina gereja-gereja melalui pengajaran Alkitab dan latihan kepimpinan. SIB kini mempunyai lima buah sekolah Bible di Sarawak, termasuk Kolej Evangelical Malaysia (dahulunya Miri Bible College) dan satu sekolah Bible di Sabah. BEM, yang bergabung dengan OMF pada tahun 1974, terus memberi nasihat dan bantuan tidak langsung, terutama dalam bidang kepimpinan tempatan bersedia.

Allah membawa pembaharuan dan kebangkitan di kalangan gereja-gereja SIB di tujuh puluhan awal dengan ramai orang muda beralih kepada Tuhan. Injil Kristus lagi tersebar di kalangan orang-orang dalaman. Sebelum ini telah berlaku perlahan dalam pertumbuhan gereja. Pada tahun 1970, ramai orang muda pergi ke bandar-bandar dari latar belakang luar bandar Kristian sama ada untuk belajar atau mencari pekerjaan. Peluang terbuka penghijrahan ini untuk SIB untuk membina gereja baru di kawasan bandar. SIB mempunyai cabaran besar hari ini untuk membantu dan menubuhkan muda dalam iman dan melatih mereka untuk kepimpinan masa depan gereja. Mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kerja-kerja Allah dan rahmat-Nya yang menakjubkan di kalangan suku kaum orang di SIB perlu mendapatkan memegang buku "Mabuk Sebelum Fajar Menyinsing" oleh Shirley Lees (UK). Ia pertama kali diterbitkan oleh Overseas Missionary Fellowship OMF pada tahun 1979.

Sebelum Perang Dunia Kedua, memubalighkan di kalangan masyarakat kaum lain adalah terhad. Pada tahun 1927 Misi Evangelikal Borneo (BEM) telah dirasmikan di Melbourne, dua tahun kemudian tiga penginjil tiba di Sarawak. Sedar bahawa mereka akan menghadapi persaingan di bandar-bandar, mereka tertumpu kepada kawasan luar bandar pedalaman dan menetap dekat pinggir kawasan orang Murut (Lun Bawang). Pada tahun 1937 BEM yang diberikan tugasnya kepada British North Borneo (kini Sabah). Kawasan sempadan Sarawak terdedah kepada pengaruh dari mubaligh Amerika di Belanda Borneo, dan kebanyakan Murut (Lun Bawang) kumpulan menjadi Kristian melalui interaksi dengan warga mereka, mualaf asal di sisi lain daripada sempadan antarabangsa.

Para mubaligh pertama melawat tanah tinggi Kelabit di pedalaman Sarawak tiba pada tahun 1939, tetapi Pengasingan orang Eropah semasa perang membuka pintu kepada kepimpinan asli. Apabila mubaligh kembali ke tanah tinggi pada tahun 1947 mereka mendapati bahawa gereja Murut telah terselamat dan yang paling Kelabit telah menerima agama Kristian melalui aktiviti-aktiviti mualaf Orang Asli, termasuk pastor dari Timor, Guru Paul, juga dikenali sebagai Nimang Tepun. Amat komited untuk membangunkan kepimpinan asli, BEM yang ditubuhkan di sebuah sekolah di bandar bible Sarawak Lawas untuk guru-guru latihan dan diakon, dan menterjemahkan kitab ke dalam bahasa-bahasa Borneo telah dibuat keutamaan. Dengan 1958 satu langkah simbolik penting telah dibuat apabila ia telah memutuskan untuk menukar nama misi untuk orang Melayu "Sidang Injil Borneo" (Borneo Evangelical Assembly). Dengan penekanan kepada latihan pasangan suami isteri untuk melanjutkan kerja misi dan Kelabit penghijrahan keluar kepada minyak-bidang Miri dan di tempat lain untuk mencari pekerjaan dan pendidikan, penyebaran SIB melalui Sarawak. Walaupun terdapat satu komponen Cina yang kuat di kawasan bandar, ahli-ahli yang paling SIB adalah orang-orang suku. Kepimpinan tempatan memainkan peranan yang penting dalam proses penukaran; dalam tahun-tahun kemudian, contohnya, Amin Gomboting, renjer hutan yang ditempatkan di pelbagai tempat di Sabah, yang ditubuhkan sebuah gereja SIB di mana sahaja dia pergi.

Disokong oleh institusi pengajaran dan berterusan gereja penanaman, keahlian SIB, dikira pada sekitar 1000 pada tahun 1962, meningkat kepada 75,000 pada tahun 1993, dan beberapa gereja dalaman kini boleh menampung seramai 3000 jemaah. SIB juga terkenal di pusat-pusat bandar, terutamanya Lawas, Limbang, Miri, Kuching, Sandakan dan dari Kota Kinabalu ramai orang dalaman telah berhijrah untuk mencari pekerjaan. Malah yang lebih besar dari segi masa depan SIB adalah pembentukan cawangan baru di Semenanjung. Pada tahun 1993, sekumpulan kecil orang Kristian Timur Malaysia (terutamanya Cina) memulakan mesyuarat di Kuala Lumpur dan SIB Semenanjung (Sidang Injil Borneo di Semenanjung) telah dirasmikan pada bulan November tahun itu.

Di Kuala Lumpur SIB "s English jemaah meningkat daripada 15 orang pada tahun 1994 kepada kira-kira 130 pada tahun 1998. Pada tahun 2006, SIBKL disewakan tiga tingkat di dalam sebuah bangunan di pusat bandar dan kini tiga perkhidmatan ibadat yang diadakan setiap hari Ahad untuk berkhidmat kepada lebih daripada 1500 orang. Matlamatnya adalah untuk meningkatkan keahlian kepada 2000.According ke laman web SIBKL, kini terdapat 31 jemaah di Malaysia Barat (29 Bahasa Malaysia, 1 Cina dan 1 Bahasa Inggeris), termasuk misi Kristian di kalangan Orang Asli di Jerantut. Satu perkembangan menarik adalah pengembangan SIB ke Thailand, Vietnam, Kemboja, Papua New Guinea dan Filipina selatan, di mana gereja-gereja tempatan memanfaatkan pengalaman dalam bekerja dengan puak.

Pada tahun 2011 terdapat 600 gereja dengan 150 000 keahlian dan 450 pendeta di Sarawak.Pada tahun 2014 terdapat 500 gereja dengan 150 000 keahlian di Sabah. Pada tahun 2021 terdapat lebih 800 gereja SIB di Sarawak.


SIB juga kini berkembang ke Thailand, Vietnam, Kamboja, Papua New Guinea, dan Filipina selatan, di mana gereja-gereja tempatan memanfaatkan pengalamannya bekerja dengan suku.+

Kepercayaan dan amalan[sunting | sunting sumber]

Misi[sunting | sunting sumber]

Gereja Sidang Injil Borneo wujud untuk mengubahkan dunia kita dengan Injil tentang kehidupan Yesus Kristus. Kami melakukan ini dengan menyembah Tuhan, mengisytiharkan FirmanNya, dan melengkapkan dan menempatkan ke kementerian pengikut setia sepenuhnya- Yesus Kristus.[3]

Kenyataan iman[sunting | sunting sumber]

Sidang Injil Borneo Gereja menerima Kitab Suci sebagai wasiat mendedahkan Tuhan, kedaulatan semua cukup iman dan amalan, dan, bagi tujuan mengekalkan perpaduan umum, menerima pakai ini Penyata Kebenaran Asas dan Doktrin. Ajaran asas Gereja ini ditunjukkan dalam penyata yang jelas berikut iman.

  • Kami percaya dalam inspirasi Kitab Suci sebagai asalnya diberikan. Kitab Suci adalah sempurna, tidak menyesatkan, dan pihak berkuasa semata-mata dan akhir bagi semua perkara iman dan kelakuan (II Timotius 3:16, I Korintus 2:13).
  • Kami beriman kepada Tuhan yang kekal Bapa, Pencipta alam semesta (Ulangan 6:4).
  • Kami percaya dalam penciptaan, ujian dan kejatuhan manusia seperti yang dicatatkan dalam Kejadian, kebejatan jumlahnya rohani dan ketidakupayaan untuk mencapai kebenaran Tuhan (Romawi 3:10, 23 dan 5:12, 18).
  • Kami percaya dalam Tuhan Yesus Kristus, Anak Tuhan, Masihi Israel, Penyelamat manusia, dikandung dari Roh Kudus, dan lahir dari perawan Mariam (Luke 1:26-28, John 1:14-18, Yesaya 7:14, 9:6-7).
  • Kami percaya bahawa Masihi mati dan menjadi Domba yang dikorbankan kerana dosa kami, telah dikebumikan dan bangkit semula pada hari ketiga dan peribadi muncul kepada murid-murid-Nya (Lukas 24:1-53, Rom 4:25, I Korintus 15:08).
  • Kami percaya kenaikan tubuh Yesus ke syurga, tasbih-Nya, dan peribadi, literal, dan tubuh badan yang akan datang sekali lagi pada kali kedua untuk umat-Nya (Yohanes 14:2-3, saya Tesalonika 4:13-18, II Tesalonika 1 : 7, Wahyu 19:11-16).
  • Kami percaya dalam keselamatan orang berdosa oleh rahmat, melalui taubat dan iman dalam kerja-kerja yang sempurna dan mencukupi mengenai Cross Calvary yang kita mendapatkan pengampunan dosa (Efesus 2:8-9, Ibrani 9:12, Rom 5:11 ).
  • Kami percaya dalam keperluan pembaptisan air oleh rendaman dalam nama Allah yang kekal untuk memenuhi perintah Tuhan Isa Al-Masih (Matthew 28:19, Kisah 2:34-38, dan 19:1-6, Kisah 22:16).
  • Kami percaya dalam pengendalian hadiah Roh Kudus (Galatia 5:22-23, saya Korintus 12, Rom 12, Efesus 4).
  • Kami percaya dalam kehidupan yang dipenuhi Roh, kehidupan pemisahan dari dunia dan menyempurnakan kesucian dalam takut kepada Tuhan sebagai menyatakan iman Mesianik benar (Efesus 5:18, II Korintus 6:14, 7:1).
  • Kami percaya dalam realiti dan personaliti syaitan dan hukuman kekal dalam lautan api yang disediakan untuk syaitan, malaikat dan orang-orang yang mengikutinya (Matthew 25:41, Wahyu 20:1-10).
  • Kami percaya dalam hidup yang kekal bagi orang yang beriman (John 3:16, 5:24) dan hukuman kekal bagi orang-orang kafir (Mark 9:43-48, II Tesalonika 1:9, Wahyu 20:10, 15).
  • Kami percaya dalam realiti seorang lelaki baru yang terdiri daripada orang-orang Yahudi dan bangsa-bangsa lain (Efesus 2). Terdapat satu badan universal Mesias, yang terdiri daripada orang yang beriman yang tulen, tetapi ini satu badan universal juga terdiri daripada banyak biasiswa tempatan di kawasan-kawasan tertentu. Ini persekutuan adalah di bawah pengetua kedaulatan Tuhan Isa Al-Masih, melatihkan kerajaan autonomi di bawah-Nya, mentadbir semua hal ehwal tempatan, dan kementerian, serta penyebaran Injil (Kisah 15:22, Matthew 16:18, 18: 15-20).
  • Kami percaya bahawa kerajaan adalah ditentukan Tuhan, dan kuasa yang berkenaan yang ditetapkan menteri Tuhan kepada kita selama-lamanya. Untuk menentang kuasa-kuasa dan ordinan adalah untuk menentang hukum Tuhan. Kita tertakluk bukan sahaja demi murka, tetapi demi hati nurani, menjadikan kepada semua hutang mereka, adat kepadanya adat, takut kepada siapa takut, menghormati kepadanya kehormatan. Kami mengisytiharkan kesetiaan kita kepada kerajaan dan pemimpin-pemimpin dan akan membantu dalam setiap cara yang mungkin selaras dengan iman kita dalam Kitab Suci sebagai warga Kristian (Romawi 13).[4]

Struktur dan pertubuhan[sunting | sunting sumber]

SIB adalah sebuah komuniti gereja yang berdaftar.[5] SIB telah didaftarkan dengan kerajaan negeri Sabah dan Sarawak. Perlembagaan telah diiktiraf secara rasmi oleh badan pentadbirannya pada tahun 1961.

SIB adalah sebuah komuniti gereja berbilang kaum. Lebih daripada 15 kumpulan tempatan yang diwakili. Perkhidmatan yang diadakan dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan bahasa daerah termasuk Iban, Kadazan, Kayan, Kelabit, Kenyah, Lun Bawang, Penan, Tagal, dan beberapa orang lain. Ia adalah sebuah komuniti gereja bandar dan luar bandar yang pada asalnya dibangunkan terutamanya di tempat-tempat pedalaman Sabah dan Sarawak. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini gereja-gereja telah ditubuhkan di bandar-bandar utama, contohnya, Kota Kinabalu, Kuching, Miri dan Sibu serta beberapa pusat lain.

SIB adalah komuniti gereja yang semakin meningkat. Sebelum ini terhad kepada bahagian-bahagian tertentu kedua-dua negeri, ahli-ahli dan komuniti gereja SIB kini diedarkan di seluruh Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia. SIB adalah besar: The SIB terdiri daripada 221 komuniti gereja-gereja di Sabah dengan keahlian 34.260 dan 219 komuniti gereja-gereja di Sarawak dengan keahlian 59,674. Masing-masing komuniti gereja mempunyai pemimpin sendiri dipilih. Terdapat hanya 76 pastor sepenuh masa di Sabah tetapi di Sarawak terdapat 185 pastor. (Statistik adalah seperti tahun 1982.)

Pada tahun 2011 terdapat 600 komuniti gereja dengan 150 000 keahlian dan 450 pendeta di Sarawak.Pada tahun 2014 terdapat 500 komuniti gereja dengan 150 000 keahlian di Sabah. Pada tahun 2021 terdapat lebih 800 komuniti komuniti gereja SIB di Sarawak. Pada tahun 2021 terdapat lebih 800 komuniti gereja SIB/BEM di Sarawak.

SIB telah bebas dari penubuhannya sebagai sebuah organisasi pada tahun 1959. Ia kewangan menyokong pastor sendiri dan pekerjanya. Ia juga melatih pekerja sendiri melalui program latihan sendiri. Terdapat 6 Sekolah Alkitab yang berkaitan dengan SIB di Sarawak dan Sabah. Penerangan

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Bray, Jenny, Longhouse of faith, Borneo Evangelical Mission, 1971.
  • Bray, Jenny, Longhouse of fear, Borneo Evangelical Mission.
  • Cole, R Alan. Emerging pattern. CIM work in the Diocese of Singapore and Malaya, London, China Inland Mission / Overseas Missionary Fellowship, 1961, 48pp.
  • Day, Phyllis. Sold twice. the story of a girl in West Malaysia. Original story by Norah Rowe; illustrations by Nancy Harding, OMF, London, 1968, 31pp. Paper. True story of the conversion of a girl sold as an infant and later bought back by her mother.
  • Hunt, Gillian. All the pieces fit, OMF, Singapore, 1987, pp. 28–157.
  • Lees, Shirley. Drunk before dawn, OMF, 1979. Story of the Borneo Evangelical Mission now part of the Overseas Missionary Fellowship. ISBN 0-85363-128-X
  • Lees, Shirley P. Jungle Fire, Oliphants, 1964, 94pp. Spread of Christianity among Borneo tribal groups in the 1950s.
  • Lees, Shirley and Bill. Is it sacrifice? OMF/IVP/STL, 1987, 192pp. Experiences with the Tagal people in Sabah and other work of the BEM/OMF in East Malaysia. ISBN 9971-972-53-0
  • Nightingale, Ken. One way through the jungle, OMF/BEM, 1970.
  • Newton, Brian William. A new dawn over Sarawak: the church and its mission in Sarawak, East Malaysia, MA thesis, Fuller Theological Seminary, 1988, 198pp.
  • Peterson, Robert. Roaring Lion. Spiritism in Borneo challenged by the power of Christ, Overseas Missionary Fellowship, 1968, 1970.
  • Rusha, Gladys. Truth to tell in Borneo, 1969, Oliphants.
  • Southwell, C Hudson, Uncharted Waters, 1999, Astana Publishing. ISBN 0-9685440-0-2

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lees, Shirley (1979). Drunk Before Dawn. Kent, TN: OMF Books. ISBN 0-85363-128-X. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  2. ^ "SIBKL: A brief history". Sidang Injil Borneo Kuala Lumpur. Dicapai pada 2010-01-30.
  3. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-26. Dicapai pada 2013-07-11.
  4. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-26. Dicapai pada 2013-07-11.
  5. ^ Brief History http://sibsabah.org.my/bm/ Diarkibkan 2012-04-23 di Wayback Machine

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • The Borneo Evangelical Mission (BEM) and the Sidang Injil Borneo (SIB), 1928 - 1979: A Study of the Planting and Development of an Indigenous Church; Jin Huat, Tan; University of Wales; 2008
  • Drunk Before Dawn; Shirley Lees, OMF Books, Kent, TN; 1979
  • Mabuk Sebelum Fajar Menyinsing; Shirley Lees ; transl.: Evelyn Hwee Yong, Tan; Sword Publishing House, Malaysia; 2009
  • The Bario Revival; Bulan, Solomon & Lillian Bulan-Dorai; Home Matters Network, Malaysia; 2004
  • ASANG; The story of Trevor White and the Dusuns of Sabah, written by Peter Elliott Australia, Published by Delia Wilson Cleveland Qld 4163 Australia, 1997
  • Sejarah Gereja Sidang Injil Borneo; Richard Samporoh, Nipuhawang Publishing 1999

Pautan luar[sunting | sunting sumber]