Sindrom

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sindrom merupakan satu set tanda dan gejala perubatan yang berkaitan dengan satu sama lain dan, selalunya, dengan penyakit atau gangguan tertentu.[1] Perkataan itu berasal dari bahasa Yunani σύνδρομον, yang bermaksud "persetujuan".[2] Dalam sesetengah keadaan, sindrom sangat dikaitkan dengan patogenesis atau menyebabkan kata-kata sindrom, penyakit, dan gangguan akan digunakan secara bergantian untuk mereka. Ini terutama berlaku terhadap sindrom yang diwarisi. Sebagai contoh, sindrom Down, sindrom Wolf-Hirschhorn, dan sindrom Andersen adalah gangguan dengan patogenesis yang diketahui, jadi setiap satu adalah lebih daripada sekumpulan tanda dan gejala, walaupun tatanama sindrom. Dalam keadaan lain, sindrom tidak khusus untuk hanya satu penyakit. Sebagai contoh, sindrom kejutan toksik boleh disebabkan oleh pelbagai toksin; Sindrom perdana boleh disebabkan oleh pelbagai luka otak; dan sindrom pramenstruasi bukan penyakit tetapi hanya satu set gejala.

Jika penyebab genetik yang mendasari disyaki tetapi tidak diketahui, keadaan boleh dirujuk sebagai persatuan genetik (sering hanya "persatuan" dalam konteks). Secara takrif, persatuan menunjukkan bahawa pengumpulan tanda-tanda dan gejala-gejala berlaku secara kombinasi lebih kerap daripada mungkin secara kebetulan sahaja.[3]

Sindrom sering dinamakan selepas doktor atau kumpulan pakar perubatan yang menemui mereka atau pada mulanya menyifatkan gambar klinikal penuh. Nama-nama sindrom eponim tersebut adalah contoh-contoh eponim perubatan. Baru-baru ini, terdapat peralihan ke arah keadaan penamaan secara deskriptif (oleh gejala atau penyebab asas) daripada epoten, tetapi nama sindrom eponim sering digunakan dalam penggunaan biasa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The British Medical Association illustrated medical dictionary. London: Dorling Kindersley. 2002. m/s. 177, 536. ISBN 9780751333831. OCLC 51643555.
  2. ^ Dorland's illustrated medical dictionary (ed. 32nd). Philadelphia, PA: Saunders/Elsevier. 2012. m/s. 1818. ISBN 9781416062578. OCLC 706780870.
  3. ^ Dorland's Illustrated Medical Dictionary (ed. 32). USA: Elsevier Saunders. m/s. 167. ISBN 978-1-4160-6257-8.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]