Slumdog Millionaire

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Slumdog Millionaire
Fail:Slumdog Millionaire poster.jpg
Poster
PengarahDanny Boyle
Loveleen Tandan (pengarah bersama: India)
PenulisLakon layar:
Simon Beaufoy
Novel:
Vikas Swarup
Dihasilkan olehChristian Colson
DibintangiDev Patel
Freida Pinto
Anil Kapoor
Irrfan Khan
Ayush Mahesh Khedekar
Tanay Chheda
Saurabh Shukla
Mahesh Manjrekar
Ankur Vikal
Madhur Mittal
SinematografiAnthony Dod Mantle
Disunting olehChris Dickens
Muzik olehA. R. Rahman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehAmerika Syarikat:
Fox Searchlight Pictures
Warner Bros. Pictures
United Kingdom:
Pathé
Tarikh tayangan
12 November 2008 (AS, terhad)
9 Januari 2009 (UK)
23 Januari 2009 (India)
23 Januari 2009 (AS, meluas)
Masa tayangan
120 minit
NegaraUnited Kingdom
BahasaInggeris
Hindi
Bajet$15 juta
Pecah panggung$176,166,503

Slumdog Millionaire ialah sebuah filem British 2008 arahan Danny Boyle, skrip Simon Beaufoy, dan arahan bersama Loveleen Tandan di India.[1] Ia merupakan adapatasi novel Q & A (2005) oleh penulis dan diplomat India Vikas Swarup.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Filem ini tentang watak Jamal Malik , seorang remaja 18 tahun yang disoal siasat polis Mumbai kerana berjaya menjawab kesemua soalan dalam rancangan kuiz televisyen Who Wants to Be a Millionaire?. Ramai yang curiga pemuda dari kawasan suram dan miskin di Julu, Mumbai dapat merebut hadiah 20 juta rupee. Sebahagian penduduk 'Slam' adalah masyarakat Islam iaitu golongan minoriti yang menjadi mangsa fanatik Hindu. Pengancara kuiz sendiri tidak percaya Jamal boleh menjawan kesemua soalan kuiz.

Sepuluh soalan dari pengacara (lakonan Anil Kapoor ) dapat dijawab berdasarkan pengalaman lampau yang sungguh menyayat hati. Kejayaan Jamal menjawab semua soalan itu menyebabkan dia menjadi hero dan jutawan sekelip mata.

Imbas kembali Jamal Malik terhadap abangnya Salim Malik dan kekasihnya Latika ketika melarikan diri dari Rusuhan Mumbai iaitu penganut Islam dikerkah oleh penganut Hindu. Pada usia 5 tahun, Jamal ingin mendapatkan tandatangan daripada aktor terkenal India Amitabh Bachchan. Mereka berdua melarikan diri setelah ibunya terbunuh dalam Rusuhan Mumbai. Ketika inilah mereka berpisah dengan Latika kerana Salim enggan menyelamatkan Latika. Mereka bagaikan watak dalam filem The Three Musketeers.

Salim bertukar menjadi jahat setelah melihat mata rakannya dicungkil untuk menjadi pengemis jalanan. Maman merupakan ketua gangster yang memperalatkan kanak-kanak untuk mengutip derma dari orang ramai. Mereka melarikan diri dengan menaiki kereta api dan menuju ke Agra. Pelbagai pekerjaan dilakukan termasuk menjadi pemandu pelancong di kawasan Taj Mahal.

Jamal Malik kembali ke Mumbai untuk menemui Latika, kekasihnya yang menghilang. Maman telah menjadikan Latika sebagai pelacur. Salim telah menembak Maman dan menjadi gangster di bawah arahan Javed. Ketika inilah Jamal terpilih menyertai rancangan realiti tv, Who Wants to Be a Millionaire?. Rancangan itu ditonton oleh jutaan penduduk India termasuk Latika. Tetapi abangnya Salim telah tidak mahu Jamal berbaik-baik dengan Latika malah telah meniduri kekasih lamanya itu.

Jamal tidak dapat menjawab soalan lalu meminta talian hayat dan menghubungi abangnya Salim. Seterusnya memilih jawapan 'Aramis'. Salim Malik mencari Javed Khan dan telah membunuh ketua gangster itu dan Salim sendiri dibunuh oleh pengikut Javed. Malam itu Jamal Malik bertemu semula dengan Latika di stesen kereta api dan mereka menyanyikan lagu 'Jai ho'.

Ulasan dan kritikan[sunting | sunting sumber]

  1. Filem ini bedasarkan buku Q&A tulisan Vikas Swarup. Watak utama sebenarnya ialah Ram Mohamad Thomas , bukan Jamal Malik. Tidak ada watak Father Timothy, seorang paderi yang homoseksual dan mempunyai anak di dalam gereja. Watak Neelima Kumari dihilangkan. Tidak ada watak Salim yang menjadi sahabat baiknya (didalam filem sebagai abangnya), maka hilanglah kisahnya tinggal sebumbung dengan pembunuh upahan. Tiada watak Balwant Singh maknanya tiada kisah peperangan dramatik diantara Pakistan dan India. Tiada watak Smita bermakna tiada kisah kepahitan hidup seorang ahli astronomi yang membuta mabuk mendera anaknya Ghudiya. Watak Nita sebagai pelacur di dalam buku dijelmakan sebagai Latika. Tajuk asal ‘Who Want To be a Millionaire?’ ialah ‘Who Will Win a Billion?’.
  2. Jamal Malik bukanlah sangat hendak menjadi jutawan . Dia menyertai kuiz itu agar Latika menontonnya dan mereka dapat bertemu semula setelah berpisah selama 13 tahun. Jamal maklum bahawa Gameshow tersebut hanyalah satu simbol escapism masyarakat India yang tersepit dalam kemiskinan. Semua penduduk India menontonnya. Jamal berharap sangat agar Latika akan menonton kuiz itu.
  3. Jamal Malik dapat menjawab semua soalan bukanlah kerana dia remaja genius. Ramai peserta yang intelek tidak dapat menjawab soalan kuiz tetapi remaja dari kawasan gelandangan berjaya menjawabnya dengan penuh yakin.
  4. Shah Rukh Khan enggan menjadi pelakon utama filem ini kerana kononnya menghina negara India.
  5. Kisah tentang hero muslim tetapi banyak babaknya memaparkan tentang arak ,sek, menipu , mencuri dan sebagainya.
  6. Judul filem ini sangat menghina negara dan budaya masyarakat India. Tajuk filem ini seperti bermaksud 'Anjing Sampah yang menjadi jutawan'. Pada 26 Januari penduduk Bihar merobek-robek psoter filem ini.
  7. Organisasi Hindu Janjagruti Samiti (HJS) dan Shiv Sena memprotes filem ini kerana menggunakan patung Rama ditengah-tengah rusuhan anti-Muslim.
  8. Para pelakon masih lagi hidup gelandangan di kawasan kumuh Mumbai. Antaranya Mohammed Azharuddin Ismail (yang melakonkan watak Salim Malik sebagai kanak-kanak) telah dibayar £ 1,700. Dia masih lagi tinggal di kumuh haram Bandra. Begitu juga dengan Rubina Ali yang melakonkan watak Latika. Jumlah bayaran sebenar tidak didedahkan kerana mungkin menjadi sasaran penculik. Kerajaan negeri Maharashtra berjanji akan memberi rumah baru untuk mereka dan tidak perlu lagi tinggal di kawasan kumum Garib Nagar. Namun dua tahun selepas tayangan filem itu , Rubina Ali masih tinggal di Garib Nagar. Baru-baru ini rumah di kawasan padat itu habis terbakar.[2] Habis semua hanrta benda termasuk foto, piala-piala dan barangan kenangan lain terbakar hangus.

Rujukan[sunting | sunting sumber]