Spiritualisme

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Menjelang tahun 1853, apabila lagu popular "Spirit Rappings" diterbitkan, rohanisme adalah objek rasa ingin tahu.

Spiritualisme ialah gerakan agama berdasarkan kepercayaan bahawa roh-roh mati yang ada dan mempunyai keupayaan dan kecenderungan untuk berkomunikasi dengan kehidupan. Kehidupan akhir, atau "dunia roh", dilihat oleh ahli rohani, bukan sebagai tempat statik, tetapi sebagai semangat yang terus berkembang. Dua kepercayaan ini-hubungan dengan roh adalah mungkin, dan roh-roh lebih maju daripada spiritualisme manusia-memimpin kepada kepercayaan ketiga: semangat mampu memberikan pengetahuan berguna tentang isu-isu moral dan etika, serta tentang sifat Tuhan. Sesetengah ahli rohani akan bercakap tentang konsep yang mereka rujuk sebagai "pemandu roh"—roh khusus, sering dihubungi, yang dipercayai untuk bimbingan rohani.[1][2] Spiritisme, cabang spiritualisme yang dikembangkan oleh Allan Kardec dan hari ini diamalkan kebanyakannya di Eropah dan Amerika Latin, terutama di Brazil, menekankan penjelmaan semula . [3]

Spiritualisme berkembang dan mencapai pertumbuhan puncak dalam keahlian dari tahun 1840-an hingga 1920-an, terutama di negara-negara berbahasa Inggeris.[2][4] Menjelang 1897, rohani dikatakan mempunyai lebih daripada lapan juta pengikut di Amerika Syarikat dan Eropah,[5] kebanyakannya diambil dari kelas menengah dan atas.

Spiritualisme berkembang selama setengah abad tanpa teks kanunik atau organisasi rasmi, mencapai kohesi melalui berkala, lawatan oleh pensyarah berkhayal, mesyuarat kem, dan aktiviti mubaligh media yang dicapai. Ramai ahli rohani yang terkenal adalah wanita, dan seperti kebanyakan ahli rohani, menyokong sebab-sebab seperti penghapusan perbudakan dan hak pilih wanita.[2] Menjelang akhir 1880-an kredibiliti pergerakan tidak formal telah melemahkan kerana tuduhan penipuan yang dilakukan oleh media, dan organisasi spiritualis formal mula muncul.[2] Spiritualisme kini diamalkan terutamanya melalui pelbagai gereja rohani denominasi di Amerika Syarikat, Kanada dan United Kingdom.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Carroll, Bret E. (1997). Spiritualism in Antebellum America. (Religion in North America). Bloomington: Indiana University Press. m/s. 248. ISBN 978-0-253-33315-5.
  2. ^ a b c d Braude, Ann Braude (2001). Radical Spirits: Spiritualism and Women's Rights in Nineteenth-Century America, Second Edition. Indiana University Press. m/s. 296. ISBN 978-0-253-21502-4.
  3. ^ [1] Diarkibkan 2018-04-17 di Wayback Machine Allan Kardec, The Spirits' Book, Containing the Principles of Spiritist Doctrine... according to the Teachings of Spirits of High Degree, Transmitted through Various Mediums, Collected and Set in Order by Allan Kardec, translated by Anna Blackwell, São Paulo, Brasil, Federação Espírita Brasileira, 1996, ISBN 85-7328-022-0, p. 33.
  4. ^ Britten, Emma Hardinge (1884). Nineteenth Century Miracles: Spirits and Their Work in Every Country of the Earth. New York: William Britten. ISBN 978-0-7661-6290-7.
  5. ^ Times, New York (29 November 1897). "THREE FORMS OF THOUGHT; M.M. Mangassarian Addresses the Society for Ethical Culture at Carnegie Music Hall". The New York Times: 200. Cite journal requires |journal= (bantuan)