Steroid anabolik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Laluan cepat dan kotor untuk mendapatkan kekuatan adalah dengan mengambil sejenis steroid anabolik. Ubat-ubatan ini sebenarnya menipu tubuh untuk membina jisim otot dan ketahanan - tetapi mereka juga boleh menanggung anda jauh melebihi tahun-tahun anda.

Steroid anabolik berfungsi kerana mereka menyamar sebagai salah satu hormon asas badan: testosteron.

Testosteron, sebenarnya, steroid anabolik, dan "steroid anabolik-androgenik" (istilah teknikal untuk apa yang kebanyakan kita kenal sebagai steroid) hanyalah versi sintetik kimia terkenal ini. Anabolik merujuk kepada pertumbuhan otot, dan androgenik merujuk kepada sifat seks lelaki. Kami akan memanggil mereka steroid anabolik di sini, demi ketepatannya.

Bagaimana steroid anabolik membuat anda lebih kuat? Umumnya, steroid adalah sebatian kimia yang berkongsi struktur umum. Terdapat banyak jenis steroid; steroid anabolik hanya satu daripada beberapa yang mempunyai peranan untuk bermain di dalam badan anda.

Apabila anda mengambil steroid anabolik, badan anda memecahkan dadah ke dalam molekul yang boleh masuk ke dalam sel anda. Di sana, molekul steroid mengikat struktur yang dipanggil reseptor androgen. Di sinilah steroid anabolik benar-benar mengambil peranan testosteron, kerana reseptor androgen dibentuk dengan sangat khusus untuk mengikat dengan testosteron semula jadi badan. Steroid anabolik, bagaimanapun, juga boleh mengikat dengan reseptor.

Setelah steroid sintetik ini di tempat, reseptor androgen diaktifkan. Bergantung pada jenis sel steroid berada, pengaktifan ini boleh mengubah bagaimana gen tertentu bertindak - terutama yang mengawal perubahan yang berlaku semasa baligh.

Steroid menjejaskan metabolisme normal anda dalam dua cara asas, dan bersama-sama mereka menghasilkan jisim otot yang lebih besar. Setelah reseptor androgen tersebut diaktifkan, sesetengah sel meningkatkan pengeluaran protein mereka, yang digunakan oleh badan anda untuk membina lebih banyak sel. Ini adalah fasa kitaran metabolik anda yang dikenali sebagai anabolisme, di mana molekul kecil membina menjadi lebih kompleks dan tenaga disimpan. Anabolisme juga apabila badan anda membina otot - jadi sekarang anda tahu mengapa ia dipanggil steroid anabolik. Semasa anabolik, sel-sel dalam otot rangka anda, atau otot-otot yang kuat yang melekat pada tulang anda, mula mereplikasi dan berkembang. Tidak lama lagi, anda sedang membina kekuatan dan ketangkasan.

Tetapi tidak semua reseptor androgen diaktifkan menyebabkan tindak balas ini. Sesetengah menghalang hormon yang dikenali sebagai glucocorticoids, satu lagi jenis steroid. Menghalang glucocorticoids mempercepat pecahan molekul kompleks seperti protein ke dalam unit yang lebih kecil seperti asid amino yang memberi tenaga. Keseluruhan proses kerosakan dipanggil katabolisme, dan separuh lagi kitaran metabolik anda.

Dengan mengamalkan glukokortikoid, steroid anabolik memendekkan fasa katabolik metabolisme. Ini bermakna otot anda menghabiskan lebih sedikit masa memulihkan antara latihan, dan anda boleh berbuat lebih banyak dengan rehat yang kurang. Anda dapat melihat bagaimana steroid dapat meningkatkan prestasi olahraga.

Adakah mereka bekerja? Satu kajian menunjukkan bahawa lelaki yang menggunakan steroid selama 10 minggu mendapat 2 hingga 5 kilogram massa otot tanpa lemak - dengan kata lain. Mereka juga melaporkan kenaikan kekuatan 5% hingga 20%. Peserta kajian mendapat lebih banyak jisim otot di dada mereka, seterusnya, bahu, dan lengan atas daripada di kawasan lain. Itu bukan kerana mereka melangkau hari kaki, tetapi kerana otot-otot di kawasan ini mempunyai lebih banyak reseptor androgen di dalam sel-sel mereka. Tidak menghairankan, para peserta meningkat dengan lebih baik di bangku simpanan berbanding dengan jenis pengangkat berat lain.

Penggunaan dan Penyalahgunaan Doktor menetapkan steroid anabolik kepada pesakit dengan penyakit seperti kanser dan AIDS, untuk membantu mereka mendapatkan kembali jisim badan yang telah mereka hilangkan kepada penyakit mereka. Steroid anabolik juga ditetapkan untuk membantu merawat kekurangan hormon tertentu. Ia tidak sah untuk menggunakan steroid anabolik untuk meningkatkan prestasi sukan, tetapi kira-kira 1% daripada penduduk A.S. telah melakukannya.

Menggunakan steroid tanpa preskripsi boleh menyebabkan kesan sampingan yang tidak menyenangkan yang melampaui caj dadah dan dilabel penipu. Kebanyakannya, mereka dikaitkan dengan kesan androgenik ubat-ubatan ini, atau kesan-kesan yang berkaitan dengan ciri-ciri seks lelaki. Pada asasnya, badan anda fikir ia akan berlaku akil baligh lagi. Mengaktifkan reseptor androgen di sel anda meningkatkan pengeluaran minyak dalam kelenjar sebum anda, yang membawa kepada jerawat.