Sui iuris

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sui iuris atau sui juris ialah istilah bahasa Latin yang harfiahnya bermaksud "atas kuasa sendiri",[1][2] Frasa ini digunakan dalam undang-undang mahupun hukum kanon oleh Gereja Katolik.

Istilah "Gereja sui iuris" digunakan oleh Gereja Katolik dalam Kitab Kanon Gereja-Gereja Timur (Latin: Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium, disingkat CCEO) sebagai sebutan bagi gereja dan upacara liturgi Katolik dalam lingkup persekutuan Gereja Katolik:

Gereja sui iuris ialah "komuniti Kristian, yang disatukan oleh hierarki menurut norma undang-undang, dan yang diakui secara terbuka atau tertutup" sui iuris "oleh pihak berkuasa tertinggi Gereja" (CCEO.27). "Sui iuris" adalah istilah baru dalam CCEO, dan digunakan sebagai istilah untuk status autonomi relatif yang dipegang oleh Gereja-gereja Katolik Timur. Istilah undang-undang kanon, yang sarat dengan pelbagai nuansa yuridis, menunjukkan misi yang Tuhan telah berikan kepada Gereja-gereja Katolik Timur untuk memelihara warisan mereka. Status autonomi Gereja-gereja ini relatif dalam atunduk pada kuasa tertinggi Paus.

—Rm. Thomas Kuzhinapurath, 1998[3][4][5][6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "arti kata swadarma dalam Kamus Besar Bahasa Indonesia versi daring". Dicapai pada 23 Januari 2018.
  2. ^ "Collins English Dictionary". HarperCollins Publishers. 2003. Dicapai pada 5 November 2012. sui juris [ˈsuːaɪ ˈdʒʊərɪs] adj (Law) (usually postpositive) Law of full age and not under disability; legally competent to manage one's own affairs; independent [from Latin, literally: of one's own right]
  3. ^ "Malankara Catholic Church sui iuris: Juridical Status and Power of Governance". Scribd.
  4. ^ Petikan asal dalam bahasa Itali.: "Una Chiesa Orientale cattolica è una parte della Chiesa Universale che vive la fede in modo corrispondente ad una delle cinque grandi tradizioni orientali- Alessandrina, Antiochena, Costantinopolitina, Caldea, Armena- e che contiene o è almeno capace di contenere, come sue componenti minori, più comunità diocesane gerarchicamente riunite sotto la guida di un capo comune legittimamente eletto e in comunione con Roma, il quale con il proprio Sinodo costituisce la superiore istanza per tutti gli affari di carattere amministrativo, legislativo e giudiziario delle stesse Communità, nell'ambito del diritto comune a tutte le Chiese, determinato nei Canoni sanciti dai Concili Ecumenici o del Romano Pontefice, sempre preservando il diritto di quest'ultimo di intervenire nei singoli casi". hlmn. 103–104.
  5. ^ Österreichisches Archiv für Kirchenrecht, Jilid 43, hlm.156
  6. ^ Untuk lebih memahami arti dari sebuah Gereja sui iuris lihat, Žužek, Understanding The Eastern Code, hlmn. 103–104.

Sumber[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]