Supersel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Aliran lembapan di bahagian dasar dasar pengangkatan dan menggabungkan ke dalam kawasan rantau angkat hangat di mana menara bayang-bayang bergelora dipetik oleh angin ricih ketinggian yang tinggi. Gegaran yang tinggi menyebabkan vorticity mendatar yang condong di dalam pengemaskinian untuk menjadi vorticity menegak, dan jisim awan berputar kerana ia meninggikan ketinggian sehingga topi, yang boleh sampai ke 55,000 kaki (17,000 m) – 70,000 kaki (21,000 m) atas tanah untuk ribut terbesar, dan trailing anvil. Kelembapan udara yang dipenuhi kelembapan cukup sejuk untuk mendakan seperti yang diputar ke arah kawasan sejuk, yang diwakili oleh udara bergelora awan mammatus di mana udara panas mengalir di atas udara sejuk, menyerang. Cap terbentuk di mana angin ricih menghalang menaikkan lagi untuk satu masa, sehingga kelemahan relatif membolehkan penembusan topi (topi overshooting ); Udara yang sejuk ke kanan dalam imej mungkin atau mungkin tidak membentuk awan rak, tetapi zon hujan akan berlaku di mana enjin haba menaikkan semangat dengan udara yang menyerang, sejuk. Apabila udara yang sejuk tetapi kering beredar ke dalam aliran air panas yang lembap, asas awan akan sering membentuk tembok, dan asas awan sering mengalami penurunan, yang, dalam kes-kes yang teruk, adalah di mana tornado dibentuk.
Taburan hujan awan supersel yang rendah. Awan landas terbentuk apabila udara sejuk mengangkat udara yang panas dan lembap.
Supersel membentuk berdekatan Deshler, Nebraska, Amerika Syarikat.
Ribut petir supersel atas Pikes Peak seperti yang dilihat dari Taman Palmer

Supersel ialah ribut petir dicirikan oleh kehadiran 'mesocyclone': iaitu penaikan udara panas secara berputar.[1] Atas sebab ini, ribut ini kadang-kadang dirujuk sebagai ribut petir berputar.[2] Daripada empat klasifikasi ribut petir (supersel, baris badai, berbilang sel, dan sel tunggal), supersel adalah kategori ribut petir yang sangat jarang-jarang berlaku dan juga yang paling teruk. Supersel sering terpencil dari ribut petir lain, dan boleh menguasai cuaca tempatan sehingga 32 kilometer (20 bt) jauhnya. Mereka cenderung bertahan selama 2-4 jam.

Supersel sering dimasukkan ke dalam tiga jenis klasifikasi: klasik, berkerpasan rendah (LP), dan berkerpasan tinggi (HP). Supersel LP biasanya dijumpai di iklim yang lebih gersang, seperti dataran tinggi Amerika Syarikat, dan supersel HP paling sering dijumpai di iklim lembap. Supersel boleh berlaku di mana-mana di dunia di bawah keadaan cuaca yang sudah ada sebelum ini, tetapi mereka paling biasa di Great Plains di Amerika Syarikat di kawasan yang dikenali sebagai Lorong Puting Beliung (Tornado Alley) dan di Koridor Puting Beliung yang meliputi Argentina, Uruguay dan selatan Brazil.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Glickman, Todd S. (ed.) (2000). Glossary of Meteorology (ed. 2nd). American Meteorological Society. ISBN 978-1-878220-34-9.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  2. ^ ON THE MESOCYCLONE "DRY INTRUSION" AND TORNADOGENESIS Diarkibkan 2013-07-30 di Wayback Machine, Leslie R. Lemon

Pautan luar[sunting | sunting sumber]