Tencent Video

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tencent Video
Maklumat umum
URLv.qq.com
JenisPerkhidmatan penstriman video Edit the value on Wikidata
Tersedia dalamMandarin
DitubuhkanApril 2011 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikTencent Edit the value on Wikidata
Lokasi
Lokasi pembentukanBeijing Edit the value on Wikidata
Ibu pejabatShenzhen Edit the value on Wikidata, Republik Rakyat China Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Pautan lainFacebook: WeTVTW Twitter: WeTVOfficial Instagram: wetvtaiwan Youtube: UCQatgKoA7lylp_UzvsLCgcw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Tencent Video ialah laman web penstriman video Cina yang dimiliki oleh Tencent. Sehingga Mac 2019, ia mempunyai lebih 900 juta pengguna aktif bulanan mudah alih, dan 89 juta pelanggan.[1] Dianggarkan bahawa Video Tencent akan menghasilkan pendapatan sebanyak 18.3 bilion yuan menjelang akhir tahun 2017.

Pad. April 2011, Tencent Video telah diuji dalam talian, menggunakan nama domain siniar Tencent asal, Tencent QQLive, dan kemudian dilancarkan secara rasmi dengan domain bebas. Video Tecent menyokong VOD (Video on Demand) dan siaran televisyen dengan kandungan yang kaya, dan menyediakan pengurusan senarai, peningkatan jumlah video, pelarasan kualiti warna dan perkhidmatan fungsional lain.

Strategi "produk baru" Video Tencent memberi tumpuan kepada membangunkan kandungan asal dan menyokong program asal, drama buatan sendiri, filem mikro, dan pertandingan filem pendek serta rancangan sokongan.

Sehingga Oktober 2017, Video Tencent telah menyedari pendapatan RMB 65.2 bilion (US $ 9.87 bilion) dengan peningkatan sebanyak 61% dari tahun lepas. Menurut Intelligence Store dari platform perisikan kedai Sensor Tower, pada September 2017, Tencent Video merupakan satu-satunya aplikasi bukan aplikasi dari 8 aplikasi Cina di kalangan 30 aplikasi mudah alih teratas dengan pendapatan gabungan terbesar di gedung App Store dan Google Play global. Pada bulan Oktober, dengan pendapatan iOS sahaja di China, Video Tencent disenaraikan di antara 15 aplikasi teratas dengan pendapatan bulanan yang disatukan global terbesar. Video Tencent juga menduduki tempat teratas dalam pendapatan aplikasi hiburan iOS di China pada Oktober 2017[2].

Menurut data dari App Annie, Video Tencent menduduki tempat pertama aplikasi hiburan iOS di China pada bulan Oktober 2017 dari segi pengguna aktif bulanan. Terminal mudah alih Tencent Video telah mencapai purata 140 juta set peranti bebas setiap hari, kedudukan pertama dengan 1.12 juta lebih peranti berbanding syarikat kedua tertinggi.  

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Tencent Video nearly reached 89 million subscribers".
  2. ^ Liu, Alon. "Tencent Third Quarter Earnings Report: Tencent Video realized strong growth in business and revenue". Tencent Technology.