Tentera Laut Jerman

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tentera Laut Jerman
Deutsche Marine
Ditubuhkan pada2 Januari 1956
Negara Jerman
JenisAngkatan Pertahanan Laut
Saiz16,170 anggota (4 September 2015)[1]
81 buah kapal
52 buah pesawat
Sebahagian daripadaBundeswehr
IbupejabatRostock (Markas Tentera Laut)
MotoWir. Dienen. Deutschland
(Kami. Berkhidmat. Jerman)
Kawat"de [Gruß an Kiel]"
PertempuranOperasi Pengawal Tepat (1993-96)
Operasi Keamanan Berkekalan
 • Pasukan Tugas Bersama 150 (2002- )
Operasi Hubungan Aktif
UNIFIL II
Operasi ATALANTA
Komander
Inspektor Tentera LautVizeadmiral Andreas Krause
Timbalan Inspektor Tentera LautVizeadmiral Rainer Brinkmann
Ketua StafKonteradmiral Thorsten Kähler
Komander
terkenal
Friedrich Ruge dan Günter Luther
Tanda kebesaran
Panji-Panji Tentera Laut

Tentera Laut Jerman (Deutsche Marine (Mengenai audio inidengar ) ialah cawangan tentera laut yang membentuk Bundeswehr (Angkatan Tentera Jerman). Nama diberi setelah penggabungan Jerman pada 1990, di mana pengambilalihan bekas Tentera Laut Rakyat (Volksmarine) dari bekas Jerman Timur dengan "Tentera Laut Persekutuan" (Bundesmarine) Jerman Barat, Jerman memutuskan untuk menggunakan nama Deutsche Marine ("Tentera Laut Jerman"). Kekuatan Tentera Laut Jerman kini dianggarkan sekitar 19,000 anggota (lelaki dan wanita) selain 6,000 anggota lagi yang berkhidmat di dalam elemen-elemen berbeza di organisasi ketenteraan pusat di Bundeswehr.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tentera Laut Jerman mengesan akarnya kembali ke Reichsflotte (Armada Imperial) era revolusi 1848-52. Reichsflotte ialah tentera laut Jerman pertama yang berlayar di bawah bendera hitam-merah. Ditubuhkan pada 14 Jun 1848 oleh perintah Parlimen Frankfurt yang dipilih secara demokratik, kewujudan ringkas Reichsflotte berakhir dengan kegagalan revolusi dan ia dibubarkan pada 2 April 1852; Oleh itu, Tentera Laut Moden meraikan ulang tahunnya pada 14 Jun.

Antara Mei 1945 dan 1956, Pentadbiran Penyapu Periuk Api Jerman dan pertubuhan penggantinya, yang terdiri daripada bekas anggota Kriegsmarine (Tentera Laut Perang) Jerman Nazi, menjadi sesuatu tahap peralihan untuk tentera laut, membolehkan Marin masa depan mengambil kakitangan yang berpengalaman baharu pada pembentukannya. Selain itu, dari 1949-52 Tentera Laut AS telah mengekalkan Naval Historical Team di Bremerhaven. Kumpulan bekas pegawai Kriegsmarine yang bertindak sebagai perunding sejarah dan taktikal kepada Amerika Syarikat adalah penting dalam mewujudkan elemen Jerman dalam kakitangan tentera laut kanan NATO. Pada 1956, dengan penyertaan Jerman Barat ke NATO, Bundesmarine (Tentera Laut Persekutuan), seperti yang dikenali sebagai tentera laut, telah ditubuhkan secara rasmi. Pada tahun yang sama Volkspolizei See (secara harfiahnya Polis Laut Rakyat) Jerman Timur menjadi Volksmarine (Tentera Laut Rakyat). Semasa Perang Dingin, semua kapal tempur Tentera Laut Jerman telah ditugaskan kepada komando tentera laut Tentera Bersekutu NATO Pendekatan Baltik NAVBALTAP.

Dengan penyertaan Jerman Timur ke Republik Persekutuan Jerman pada 1990 Volksmarine bersama-sama seluruh Tentera Rakyat Nasional negara menjadi sebahagian daripada Bundeswehr. Sejak 1995 nama Tentera Laut Jerman digunakan dalam konteks antarabangsa, manakala nama rasmi sejak 1956 kekal sebagai Marin tanpa sebarang tambahan. Sehingga April 2020, kekuatan tentera laut ialah 16,704 lelaki dan wanita.[1]

Beberapa tentera laut telah beroperasi dalam tempoh yang berbeza. Lihat:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Tentera Laut Jerman
Deutsche Marine
Ensign Tentera Laut Jerman
Komponen
Organisasi
Kapal-kapal
Cabang Udara
Kampfschwimmer
Arahan
Perintah Armada
Marineamt
Kelengkapan
Kelas-kelas kapal
Sejarah dan Tradisi
Tentera Laut Prusia
Norddeutsche Bundesmarine
Kaiserliche Marine
Reichsmarine
Kriegsmarine
Volksmarine
Anugerah, Perhiasan dan Lencana
Lencana Kehormatan Bundeswehr
Lencana Kecekapan Ketenteraan
Lencana Marksmanship
Pingat Khidmat
Pingat Khidmat Banjir
  1. ^ a b "Die Stärke der Streitkräfte [Personnel strength of German Armed Forces". 4 September 2015. Dicapai pada 27 September 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]