Tentomon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tentomon


Tentomon adalah makhluk Digimon dari Jepun Digimon franchise media yang terdiri dari anime, manga, mainan, video game, perdagangan kartun permainan dan media lainnya.

"Tentomon" adalah nama yang semua anggota spesies ini Digimon saham. Ada beberapa Tentomon yang muncul dalam berbagai Digimon anime dan manga series.

Yang paling terkenal adalah penampilan Tentomon di anime Digimon Adventure sebagai mitra Izzy Izumi.

Tentomon dari Digimon Adventure juga akan muncul di sequel siri Digimon Adventure 02 dan semua yang berhubungan dengan Digimon Adventure/02 filem.

Dia adalah separuh-robot/separuh-serangga Digimon.

Tentomon merupakan Salah Takahiro Sakurai (Jepun), yang memberikan Tentomon yang Kansai-ben aksen, dan Jeff Nimoy (Inggeris).

Tahap perubahan[sunting | sunting sumber]

Motimon

  • Merupakan bentuk tahap bayi bagi Tentomon. Ia pertama kali muncul setelah Koushiro dan rakan-rakannya datang ke Dunia Digital.

Tentomon

  • Merupakan bentuk tahap anak bagi Tentomon. Ia berubah pertama kali ketika mereka diserang oleh Kuwagamon ketika di Pulau File. Serangan utamanya adalah Petite Thunder iaitu serangan elektrik kecil.

Kabuterimon

  • Merupakan bentuk dewasa bagi Tentomon. Ia berubah saat ketika mereka diserang oleh Andromon. Serangan utamanya adalah Mega Bluster iaitu serangan elektrik besar daripada tangannya.

AtlurKabuterimon

  • Merupakan bentuk tahap sempurna bagi Tentomon. Ia berubah kepada bemtuk ini ketika ia ingin menyelamatkan Koushiro daripada serangan Vadermon. Serangan utamanya adalah Horn Buster iaitu serangan elektrik yang sangat besar daripada tanduknya.