Tonkatsu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tonkatsu
Tonkatsu
JenisBreaded cutlet, pork dish Sunting ini di Wikidata
Tempat asalJepun
Kawasan/rantauAsia Timur
Bahan utamaKutlet (filet atau batang pinang daging babi), kobis, sup miso
Bahan yang biasa digunakanDaging babi, panko Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Tonkatsu (Jepun: 豚カツ, とんかつ atau トンカツ, disebut [toŋkatsɯ]; "kutlet babi") adalah hidangan Jepun yang mempunyai kutlet daging babi goreng celur/tempura berserbuk roti. Ia melibatkan memotong bahagian belakang babi menjadi kepingan setebal dua hingga tiga sentimeter, disalut dengan panko (serbuk roti), menggorengnya dalam minyak, dan kemudian dihidangkan dengan sos tonkatsu, nasi, dan salad sayur-sayuran (terutamanya kobis). Dua jenis utama adalah fillet dan pinggang Tonkatsu sering disajikan dengan kubis yang telah diparut, atau di atas nasi (menjadikannya satu hidangan donburi, dipanggil katsudon).

Tonkatsu yang baru dihidangkan

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan tonkatsu adalah gabungan dari perkataan Sino-Jepun ton () bermaksud "babi" dan katsu (カツ), yang merupakan bentuk katsuretsu yang dipendekkan (カツレツ), transliterasi perkataan Inggeris cutlet, yang sekali lagi diterbitkan dari bahasa Perancis côtelette , bermaksud "potongan daging".

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tonkatsu berasal dari Jepun pada abad ke-19. Katsuretsu awal biasanya daging lembu; versi daging babi dicipta di Jepun pada tahun 1899 di sebuah restoran bernama Rengatei di Tokyo.[1][2][3] Pada mulanya ia dianggap sebagai jenis yōshokumasakan Eropah versi Jepun yang dicipta pada akhir abad ke-9 dan awal abad ke-20—dan disebut katsuretsu atau sekadar katsu.[4]

Penyediaan dan hidangan[sunting | sunting sumber]

Katsu-sando (ja:カツサンド), sandwic tonkatsu, dihidangkan sebagai ekiben

Sama ada filet daging babi (Jepun: ヒレ, Hepburn: hire) atau batang pinang babi (Jepun: ロース, Hepburn: rōsu) boleh digunakan; dagingnya biasanya masin, diserbuk lada, disalut sedikit tepung, dicelupkan ke dalam telur yang dipukul dan kemudian dilapisi dengan panko (serbuk roti) sebelum digoreng.[5]

Tonkatsu umumnya disajikan dengan kubis yang telah dicincang.[6] Ini paling sering dimakan dengan sejenis sos perang pekat yang disebut sos tonkatsu atau sekadar sōsu (sos), karashi (mudan mungkin sepotong lemon. Biasanya dihidangkan bersama nasi, sup miso dan tsukemono dan dimakan menggunakan penyepit. Ia juga boleh disajikan dengan ponzu dan daikon parut, bukannya sos tonkatsu.[7]

Selain disajikan sebagai hidangan tunggal, ia digunakan sebagai pengisian sandwic atau digabungkan dengan kari.

Variasi[sunting | sunting sumber]

Kari Katsu
Tonkatsu
Restoran Tonkatsu "jp:かつや" di Tokyo, Jepun

Tonkatsu juga terkenal sebagai pengisian sandwic (katsu sando) atau disajikan pada kari Jepun (katsu karē). Tonkatsu kadang-kadang dihidangkan dengan telur di atas semangkuk nasi besar sebagai katsudon.

Di Nagoya dan sekitarnya, miso katsu, tonkatsu yang dimakan dengan sos berasaskan hatchō miso adalah makanan istimewa.[8]

Variasi pada tonkatsu dapat dibuat dengan memasukkan bahan seperti keju atau daun shiso di antara daging, dan kemudian diserbuk roti dan menggoreng. Untuk kurang kalori, konnyaku kadang-kadang disandwic ke dalam daging.[perlu rujukan]

Beberapa variasi tonkatsu menggunakan alternatif untuk daging babi:

  • Katsu ayam (チキンカツ) atau Tori katsu (鶏カツ), yang menggunakan ayam sebagai gantinya, sering muncul di makan tengah hari Hawaii.
  • Menchi-katsu (メンチカツ) atau katchi minchi (ミンチカツmince katsu), adalah patti daging cincang, diserbuk roti dan digoreng.
  • Hamu katsu (ハムカツham katsu), hidangan serupa yang dibuat dari ham, biasanya dianggap sebagai alternatif anggaran untuk tonkatsu.
  • Gyū katsu (牛カツdaging lembu katsu), juga dikenali sebagai bīfu katsu, terkenal di wilayah Kansai di sekitar Osaka dan Kobe.

Hidangan yang serupa dengan ramuan selain daging babi, daging lembu, atau ayam disebut furai (goreng), bukan katsu (kutlet), seperti aji-furai (ikan tenggiri goreng) dan ebi-furai (udang goreng).[9]

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Dalam siri novel ringan Isekai Shokudo, Tonkatsu Daging Babi batang pinang adalah makanan kegemaran Altorius yang sangat menyukainya, dia benar-benar menikmatinya hanya dengan sos tonkatsu dan bir, malah enggan mencuba variasi lain seperti Kari Katsu.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 岡田, 哲. とんかつの誕生―明治洋食事始め. m/s. 166.
  2. ^ 小菅, 桂子. にっぽん洋食物語大全. m/s. 122.
  3. ^ Kaneko, Amy (2007). Let's Cook Japanese Food!: Everyday Recipes for Home Cooking. Chronicle Books. m/s. 101. ISBN 978-0-8118-4832-9.
  4. ^ Jennifer Ellen Robertson, penyunting (2005). A companion to the anthropology of Japan. Wiley-Blackwell. m/s. 421. ISBN 0-631-22955-8.
  5. ^ Tsuji, Shizuo; Fisher, M. F. K. (2007). Japanese Cooking: A Simple Art. Kodansha International. m/s. 240. ISBN 978-4-7700-3049-8.
  6. ^ Templat:Hosking-jfood
  7. ^ Ono, Tadashi; Salat, Harris (2013). Japanese Soul Cooking: Ramen, Tonkatsu, Tempura, and More from the Streets and Kitchens of Tokyo and Beyond. Potter/Ten Speed/Harmony/Rodale. ISBN 9781607743538. Dicapai pada 21 July 2020.
  8. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-06-10. Dicapai pada 2021-06-07.
  9. ^ "Katsu" (dalam bahasa Jepun). Dictionary of etymology. Difference between katsu and furai is not defined explicitly; however, cuisine made of fish or vegetables are not called katsu but called furai.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Wikibooks
Buku resipi Wikibuku mempunyai resipi


Templat:Japanese food and drink Templat:Sandwiches