Turbat, Balochistan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
تُربت
Bandar
Turbat
Negara Pakistan
Provinsi/WilayahBalochistan
DaerahKech
TehsilTurbat
Aras
129 m (423 ft)
Penduduk
 (1998)[1]
 • Jumlah79,200
Zon waktuUTC+5 (PST)
Bilangan Majlis kesatuan1

Turbat (Urdu: تربت), adalah sebuah bandar yang terletak di selatan Balochistan, Pakistan. Pekan ini merupakan pusat pentadbiran Daerah Kech, bandar itu sendiri mengandungi satu Kesatuan majlis.

Pekan ini terletak di tebing kiri Sungai Kech , yang merupakan anak sungai kepada Sungai Dasht . Banjaran Makran ke utara dan timur turun ke dataran pantai di selatan.

Koh -e- Murad (Persian : كوه مراد ) adalah sebuah kuil yang terletak di Turbat . Ini adalah tempat yang suci bagi Zikris di mana mereka percaya bahawa Muhammad Jaunpuri , yang mereka melihat sebagai Imam Mahdi.

Pengikut mazhab Zikri berkumpul di sini setiap tahun pada malam 27 Ramadan untuk lawatan bagi melakukan beberapa upacara (Bahasa Arab: زيارة , Urdu / Parsi Parsi: زيارت ) untuk kuil ini. Pekan ini mempunyai tempat yang istimewa di Baloch dengan cerita rakyat dan sastera, ia adalah rumah Punnu , wira romantik Sassi Punnun . Tinggalan kubu Punnu masih boleh dilihat di Turbat sehingga kini.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Stefan Helders, World Gazetteer. ""Karachi"". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-18. Dicapai pada 2006-04-17.

Pranala Luar[sunting | sunting sumber]