Wau ceduk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Wau ceduk merupakan sejenis jenis layang-layang moden yang popular. Wau ceduk tidak memiliki tetulang dan ia keseluruhan wau ceduk dibina dengan menggunakan fibrik sepenuhnya seperti payung terjun separa.

Ia biasanya memiliki dua tali teraju dan ini membolehkan ia dikawal.

Wau ceduk pinggir depan busur
Diagram wau LEI
Wau ceduk pinggir depan di pantai di Coche, Venezuela

Wau kembung pinggir depan (bahasa Inggeris "leading edge inflatable kite - LEI") adalah layang-layang kulit tunggal dengan pundi kembung membentuk struktur. Ia berguna sebagai layang-layang kuasa atau layang-layang penarik. Layang-layang ini diterbangkan dengan menggunakan 2, 4 atau 5 tali kawalan dan palang. (Lihat juga: sistem kawalan layang-layang) Satu wau kembung pinggir - LEI adalah layang-layang yang bagus untuk digunakan air kerana pundi kembung membantu ia terapung di atas permukaan air. Sebuah Wau kembung pinggir depan boleh terapung di atas air untuk jangka masa yang tidak ditentukan dan masih mampu dilancarkan semula kerana, tidak seperti layang-layang foil, tiada ruang yang terisi dengan air. Secara amnya ia digunakan untuk layar layang-layang "kitesurfing" dan luncur layang-layang "Kiteboarding", kelebihan layang-layang kembung terdapat dalam pelbagai saiz yang berbeza, biasanya 5-18 meter persegi.

Berdasarkan reka bentuknya, wau kembung pinggir depan boleh dipecahkan kepada empat kategori: layang-layang-C, layang-layang hibrid, layang-layang delta, dan layang-layang busur. [1]

Layang-layang - C[sunting | sunting sumber]

Layang-layang - C adalah jenis LEI paling tua yang digunakan untuk wau penarik. Ia biasanya terdapat dengan empat talian, dan beberapa darinya mempunyai pilihan untuk satu talian ke-5 tambahan untuk keselamatan dan memudahkan pelancaran semula. Perbezaan utama antara layang-layang-C dan gaya LEI yang lain adalah bahawa ia tidak mempunyai apa-apa talian yang menyokong sisi hadapan layang-layang (dipanggil bridles). Talian pada layang-layang -C dilekatkan pada empat penjuru layang-layang. Layang-layang Hibrid, bersama dengan layang-layang busur dan kemudiannya layang-layang delta kesemuanya merupakan jenis-kecil bagi layang-layang SLE (Sisi Hadapan Disokong - "Supported Leading Edge"), yang ditakrifkan sebagai memiliki kekang yang menyokong pinggir hadapan. Layang-layang-C merupakan layang-layang yang disukai luncur layang-layang gaya-Wake (dengan lompatan).


Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Kiteboarding Kite - Their Different Styles Explained". Kiteboardingevolution.com. Dicapai pada 2013-04-22.