Web 2.0

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Web 2.0 (Web 2 Point Oh) ialah apa yang dipanggil cara-cara baru bagi menunjukkan atau menggunakan barang di internet.

Web 2.0 dianggap menguntungkan kerana ia adalah mudah bagi pengguna untuk menerbitkan karya mereka, berhubung dengan pengguna lain, dan berkongsi serta bertukar-tukar maklumat.

Pengguna-pengguna menggunakan Internet, wiki dan blog dengan menggunakan Web 2.0. Web 2.0 kebanyakannya mengenai interaktif kandungan dijana pengguna.

Sebelum Web 2.0, pengguna Internet hanya boleh membaca maklumat di laman sesawang. Dengan Web 2.0, pengguna boleh berinteraksi dengan laman sesawang dan menambah maklumat. Dalam Web 1.0, versi sebelumnya, maklumat hanya ditulis oleh pengarang laman sesawang.

Teknologi Internet yang digunakan untuk web 2.0 tiada berlainan berbanding teknologi Internet yang lama, tetapi cara pengguna menggunakan web (Internet) telah berubah.

Sesetengah pihak berpendapat bahawa Wikipedia ialah satu contoh yang hebat bagi "Web 2.0". Banyak laman seswang terkenal yang lain seperti Facebook dan Youtube, dianggap sebagai laman Web 2.0 juga.


"Tag cloud" (Fenomena Web 2.0 biasa pada dirinya sendiri) mewakili tema Web 2.0. Versi interaktif juga terdapat di sini (Inggeris).

Web 2.0 menggambarkan tapak Jaringan Sejagat yang menggunakan teknologi melampaui laman statik Web sebelumnya. Istilah ini dicipta oleh Darcy DiNucci dan dipopularkan oleh Tim O'Reilly semasa persidangan O'Reilly Media Web 2.0 pada akhir 2004.[1][2] Sungguhpun Web 2.0 membayangkan versi baru World Wide Web, ia tidak merujuk pada sebarang peningkatan teknikal, sebaliknya pada peningkatan berkumpul dalam cara laman sesawang dihasilkan dan digunakan.


Templat:Zamran Software