Wikipedia:Apakah itu senarai pilihan?

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sumbangan Pilihan


Kandungan pilihan:

Alatan senarai pilihan:

Senarai pilihan mencerminkan kerja-kerja kami yang terbaik. Ia meliputi topik yang meminjam dirinya untuk menyenaraikan format dan, di samping memenuhi keperluan untuk semua kandungan Wikipedia (terutamanya konvensyen penamaan, berkecuali, tidak ada penyelidikan asli, petikan, sumber yang boleh dipercayai, orang yang masih hidup, kandungan bukan bebas) senarai pilihan mempunyai sifat-sifat berikut:

  1. Prosa. Ia mempunyai standard penulisan profesional.
  2. Utama. Ia mempunyai kelebihan yang menarik yang memperkenalkan subjek dan mentakrifkan kriteria skop dan kemasukan.
  3. Komprehensif.
  • (a) Ia secara menyeluruh meliputi skop yang telah ditentukan, menyediakan sekurang-kurangnya semua item utama, di mana praktikal, satu set lengkap barang-barang; di mana sesuai, ia mempunyai anotasi yang memberikan maklumat yang berguna dan sesuai tentang perkara-perkara.
  • (b) Dalam tempoh dan / atau topik, ia memenuhi semua keperluan untuk senarai yang berdiri sendiri; tidak melanggar garis panduan kandungan, tidak sebahagian besarnya pendua bahan daripada artikel yang lain, dan tidak dapat semunasabahnya dimasukkan sebagai sebahagian daripada artikel yang berkaitan.
  1. Struktur. Ia adalah mudah untuk mengemudi dan termasuk, di mana berguna, tajuk seksyen dan kemudahan meja.
  2. Gaya. Ia mematuhi Manual Gaya dan laman tambahannya.
  • (a) Rayuan Visual. Ia menggunakan sesuai susun atur teks, format, jadual, dan warna; dan sebahagian minimum item pautan merah.
  • (b) Fail Media. Ia mempunyai imej dan media lain, jika sesuai dengan topik, yang mematuhi dasar penggunaan Wikipedia, dengan kapsyen ringkas. Imej bukan bebas dan media lain memenuhi kriteria untuk kemasukan kandungan tidak bebas dan dilabelkan sewajarnya.
  • Kestabilan. Ia bukan subjek edit peperangan berterusan dan kandungannya tidak berubah dengan ketara dari hari ke hari, kecuali sebagai tindak balas kepada proses senarai pilihan.

Lihat juga[sunting sumber]