Ōmaeda Marechiyo

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Watak Bleach
Marechiyo dengan zanpakutōnya, Gegetsuburi
Marechiyo Yoshiayamenosuke Ōmaeda Marechiyo
Peranan Leftenan Shinigami daripada divisyen 2.
Tarikh lahir 5 Mei
Ketinggian 210 cm (6' 10¾")
Berat 151 kg (333 lbs)
Zanpakutō Gegetsuburi
Seiyū Shouto Kashii
Pelakon suara latar Lex Lang

Ōmaeda Marechiyo (大前田 希千代) ialah watak dalam manga dan siri anime Bleach. Dia merupakan leftenan Bahagian ke-2 di bawah Kaptan Soifon.

Templat:Spoiler

Watak dan Perwatakan[sunting | sunting sumber]

Marechiyo ialah seorang lelaki berbadan besar dan mempunyai mulut yang lebar. Dia juga nampaknya agak lembab dan suka bermegah. Kemahirannya sebagai shinigami tidak diketahui dan terdapat spekulasi bahawa dia berjaya menduduki jawatan leftenan kerana status keluarganya. Dia juga seorang yang berhati tikus. Dalam babak Bount, selepas Koga Gou menewaskan sebahagian besar pasukannya, dia cuba mencari bantuan dan bukannya berhadapan dengan Bount tersebut. Apabila dia menyerang, dia menghayunkan pedangnya secara melulu ke arah doll Koga, Dalk.

Marechiyo gemar makan keropok beras goreng (油せんべい, abura senbei) di mana-mana. Kaptennya pernah membelasah Marechiyo apabila serdak keropok jatuh ke rambutnya.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Marechiyo berasal dari sebuah keluarga berada. Seperti keluarga-keluarga kaya lain, dia mempunyai nama yang sangat panjang iaitu Marechiyo Yoshiayamenosuke Nikkōtarōemon Ōmaeda. Tetapi, tiada orang yang mahu menggunakan nama tersebut.

Ayahnya bernama Marenoshin manakal ibunya dipanggil Mareka. Kakak, adik lelaki dan adik perempuannya masing-masing dipanggil Maremi, Marejirōsaburō dan Mareyo. Kecuali adik perempuannya, semua ahli keluarga Marechiyo kelihatan sepertinya.