Kick-Ass (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kick-Ass
PengarahMatthew Vaughn
PenulisMatthew Vaughn
Jane Goldman
Mark Millar
(buku komik)
John Romita, Jr.
(pengilustrasi komik)
Dihasilkan olehMatthew Vaughn
Brad Pitt
Kris Thykier
Adam Bohling
Tarquin Pack
David Reid
DibintangiAaron Johnson
Christopher Mintz-Plasse
Chloë Moretz
Nicolas Cage
Mark Strong
Dikisahkan olehAaron Johnson
SinematografiBen Davis
Disunting olehPietro Scalia
Jon Harris
Eddie Hamilton
Muzik olehJohn Murphy
Henry Jackman
Marius de Vries
Ilan Eshkeri
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehUniversal Pictures
Lionsgate
Tarikh tayangan
26 Mac 2010 (2010-03-26) (UK)
16 April 2010 (2010-04-16) (AS)
Masa tayangan
117 minit
NegaraAmerika Syarikat
United Kingdom
BahasaInggeris
Bajet$28 juta
Pecah panggung$93,568,406

Kick-Ass ialah filem adiwira tahun 2010 berdasarkan buku komik dengan judul yang sama oleh Mark Millar dan John Romita, Jr. Filem ini diarahkan oleh Matthew Vaughn, yang turut menghasilkan filem dengan pelakon Brad Pitt, dan menulis lakon layar bersama dengan Jane Goldman. Filem ini ditayangkan pada tarikh 26 Mac 2010 di United Kingdom dan 16 April 2010 di Amerika Syarikat.

Filem ini menceritakan kisah seorang remaja biasa, Dave Lizewski, yang ingin menjadi adiwira dalam kehidupan nyata yang menggelarkan dirinya Kick-Ass. Dave terlibat dalam pertempuran besar ketika dia bertemu Big Daddy, bekas polis yang, dalam usahanya untuk menumpaskan pengedar dadah Frank D'Amico, telah melatih anak perempuannya yang berumur sebelas tahun untuk menjadi seorang vigilante kejam iaitu Hit-Girl.

Kick-Ass telah menghasilkan beberapa kontroversi kerana filem ini mengandungi unsur tidak senonoh dan keganasan, terutama untuk watak Hit-Girl. Filem ini bagaimanapun telah menerima sebahagian besar ulasan kritikan positif.

Plot[sunting | sunting sumber]

Dave Lizewski (Aaron Johnson) adalah remaja yang sering bertanya-tanya mengapa tidak seorang pun pernah memutuskan untuk menjadi adiwira seperti yang di dalam buku komik, sehingga dia memutuskan untuk menjadi adiwira di dalam kehidupan nyata dirinya sendiri, meskipun tidak memiliki kekuatan luar biasa.Setelah usaha pertama untuk memerangi kejahatan Dave dipukul, ditikam, dan dilanggar kereta kemudiannya, dihantar ke Hospital.Dia meyakinkan jururawat untuk tidak mengatakan apa-apa tentang kostum adiwira yang dipakainya, dan menghabiskan beberapa minggu di rumah sakit. Setelah kembali ke sekolah, Dave kekasih yang sudah lama diminatinya, Katie (Lyndsy Fonseca),tertarik padanya, tetapi hanya kerana dia fikir Dave adalah seorang homoseksual.

Tidak terpengaruh oleh kemunduran,Dave terus membuat rondaan di sekitar taman,Dave terjebak dalam membela seorang yang dikejar oleh tiga penyerang. Seorang remaja yang menlihat kejadian merakam dan memanggil kesemua orang di dalam kafe untuk melihat kejadian tersebut,kemudian Dave menyebut dirinya sebagai "Kick-Ass". Video YouTube tentang Kick-Ass telah menjadi fenomena, dan Dave mendirikan sebuah akaun MySpace,supaya orang dapat menghubungi Kick-Ass.

Katie memberitahu Dave bahawa dia dilecehkan oleh pengedar dadah, jadi dia meyakinkan dirinya untuk meminta Kick-Ass supaya memberikan bantuan. Kick-Ass memberitahu pengedar dadah dan memberikan amaran, tapi dia diserang. Dia kemudian diselamatkan oleh seorang budak perempuan yang berkostum adiwira yang menggelar dirinya Hit-Girl (Chloe Moretz),yang membunuh penyerang dan dibantu oleh ayahnya, Big Daddy (Nicolas Cage). Mereka kemudian menjejaki Kick-Ass, memberitahunya bahawa mereka boleh bekerja sama, dan mereka akan terus saling menghubungi.

Big Daddy kemudian didedahkan sebagai Damon Macready, bekas polis yang diperangkap oleh sindiket jenayah tempatan Frank D'Amico (Mark Strong). Sementara Damon berada di penjara, isterinya ketagih memakan pil tidur dan meniggal selepas melahirkan anaknya iaitu Mindy.Setelah dibebaskan, Damon melatih Mindy untuk memerangi kejahatan sebagai Hit-Girl dan dia sebagai Big Daddy.

Mempercayai Kick-Ass yang bertanggung jawab atas beberapa kerosakan dalam organisasinya, D'Amico mengarahan anak buahnya untuk mencari dan membunuh dia. Setelah D'Amico membunuh seorang penyamar yang berpakaian menyerupai Kick-Ass, anaknya, Chris (Christopher Mintz-Plasse), memberitahu idea yang berlainan. Chris akan menjadi adiwira yang bernama Red Mist untuk memperdayai Kick-Ass untuk mempercayainya, dan membawanya ke dalam perangkap. Red Mist bertemu Kick-Ass, membawanya ke gudang Amico's D'untuk "menyergap" anak buahnya. Sebaliknya, mereka telah menemui bangunan tersebut terbakar dan semua orang di dalamnya telah mati. Red Mist mengambil patung beruang yany didalamnya mengandungi kamera litar tertutup yang menunjukkan bahawa Big Daddy yang bertanggungjawab di dalam semua perkara.

Menyedari seriusnya situasi, Dave ingin berhenti daripada menjadi Kick-Ass. Dia mengatakan Katie bahawa dialah Kick-Ass, dan Katie memaafkannya dan menjadi kekasihnya. Beberapa hari kemudian, Dave melihat mesej-mesej penting daripada Red Mist di laman My Space miliknya,meminta mereka bertemu, dan berjumpa Hit Girl dan Big Daddy. Kick-Ass mengarah Red Mist ke salah satu rumah Macready, dengan diekori oleh anak buah D'Amico's. Red Mist menembak Hit-Girl, sehingga keluar jendela. Big Daddy dan Kick-Ass ditangkap dan dibawa ke gudang untuk diseksa di sebuah siaran langsung internet. Kick-Ass dan Big Daddy dipukul dan Big Daddy dibakar ketika Hit Girl datang,dimana terselamat kerana memakai baju kalis peluru dan membunuh para penjahat. Big Daddy mengalami kecederaan yang teruk akibat dibakar dan mati selepas menyampaikan kata-kata terakhir kepada anaknyanya.Kick-Ass cuba meyakinkan Hit-Girl untuk berhenti, tapi ia merancang untuk berhenti apa yang telah ayahnya melakan dan Kick-Ass bersetuju untuk membantu.

Menyamar sebagai murid sekolah, Mindy D' memasuki markas Amico's dan hampir membunuh semua pengawal di markas Amico, tetapi kehabisan peluru.Sehingga salah satu pegawai peribadi D'Amico's ingin menembaknya dengan sebuah bazooka yang dicuri dari rumah Big Daddy .Tiba-tiba Kick-Ass muncul dari luar bangunan dengan memakai jet pack yang dilengkapi dengan senjata api dan membunuh kuncu-kuncu Amico yang lain. Dia kemudian bertarung dengan Red Mist dan mereka saling dijatuhkan. Hit-Girl bertarung dengan D'Amico, tapi Hit-Girl telah keletihan.Apabila D'Amico ingin menembak Hit-Girl, Kick-Ass datang dengan membawa bazooka dan menembak D' Amico sehingga keluar dari tetingkap di mana ia meletup di udara. Red Mist datang untuk mencari Kick-Ass dan Hit-Girl tetapi mereka telah melarikan diri.

Hit-Girl dan Kick-Ass bersara dari berjuang menentang kejahatan untuk menjalani kehidupan yang biasa. Mindy, sekarang dijaga oleh rakan ayahnya Sarjan Marcus Williams bekas rakan seperjuangannya dan telah mendaftar dirinya di sekolah Dave.Dave menjelaskan bahawa gelombang baru adiwira telah diinspirasi oleh hasil usahanya itu.Red Mist kemudiannya terlihat mengenakan topeng baru serta kostum baharu dan bersumpah untuk membalas dendam.

Rujukan[sunting | sunting sumber]