Kimlun Corporation Berhad

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kimlun Corporation Berhad
Jenis/bentuk sahSwasta
Didagangkan sebagaiMYX: 5171
IndustriSimen, Kejuruteraan dan Pembinaan, Kuari dan Pembangunan Hartanah
PendahuluKimlun Earthworks Sdn Bhd
Ditubuhkan1977; 43 tahun yang lalu
PengasasPang Tin @ Pang Yon Tin
Phang Piow @ Pang Choo Ing
Ibu pejabatSuite 19.06, Level 19, Johor Bahru City Square, 106-108, Jalan Wong Ah Fook, 80000 Johor Bahru, Johor, Malaysia.
Tokoh pentingPang Tin @ Pang Yon Tin
Sim Tian Liang
Chin Lian Hing
Yam Tai Fong
Pang Khang Hau
Dato Paduka (Dr.) Ir. Hj. Keizrul Abdullah
Kek Chin Wu
Chua Kee Yat @ Koo Kee Yat [1]
Hasil MYR 339.34 juta (2020)[2]
Bilangan kakitanganMelebihi 1,000
Anak syarikatSPC Industries Sdn Bhd
Kimlun Sdn Bhd
I-Buildtech Solutions Pte Ltd
Kimlun Land Sdn Bhd
Kimlun Medini Sdn Bhd
KL Bulding Materials Sdn Bhd
JBB Kimlun Sdn Bhd
Kiiville Sdn Bhd
Kii Ashbury Sdn Bhd
Kii Morris Sdn Bhd
Rock Projects Sdn Bhd
Kitaran Lintas Sdn Bhd
Kimlun Superior Crest Sdn Bhd
Posh Atlantic Sdn Bhd
Rex Series Sdn Bhd
Pinegate Development Sdn Bhd
Zecon Kimlun Consortium Sdn Bhd[3]
Tapak webwww.kimlun.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kimlun Corpoation Berhad (MYX: 5171)[4] merupakan sebuah konglomerat di Malaysia. Ibu pejabat Kimlun di Johor Bahru, Johor. Berdasarkan pengalamannya selama lebih 40 tahun, Kimlun kini merupakan salah satu daripada senarai kontraktor terbaik di Malaysia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kimlun ditubuhkan sebagai Kimlun Earthworks Sdn Bhd (KLESB) pada tahun 1977 dengan permulaan yang sederhana, sama seperti syarikat-syarikat lain. Pada tahun 1994, KLESB ditukar kepada Kimlun Sdn Bhd (KLSB). KLSB terlibat dalam pembinaan bangunan dan projek infrastruktur dengan nilai kontrak kurang daripada RM20 juta di Johor pada tahun 1997 hingga 2002. Pada tahun 2002, SPC Industries Sdn Bhd ("SPC") memulakan perniagaan konkrit pracetaknya.

Pada tahun 2003, KLSB memperoleh kontrak pertamanya dengan nilai melebihi RM20.0 juta untuk pembinaan pangsapuri dan rumah bandar. Pada masa yang sama, SPC diiktiraf ISO9001:2000 Quality Management. Pada tahun 2004, SPC membekalkan segmen terowong pembentungan konkrit ke projek Sewerage Bored Tunnel di Kuala Lumpur. Pada tahun 2005, KLSB menceburi ke dalam pembinaan infrastruktur khusus dengan membina Tanjung Puteri Flyover, Johor Bahru. KLSB juga menceburi pembangunan hartanah dengan pembinaan 70 unit rumah berkembar di Lembah Klang. SPC menyediakan segmen lapisan terowong konkrit yang dibekalkan untuk projek Singapore MRT.

Pada tahun 2006, KLSB mendapat projek pembinaan infrastruktur khusus yang selamat untuk kerja-kerja menaik taraf Perling Interchange di Johor Bahru. Pada tahun 2007, KLSB diiktiraf "ISO 9001:2000, Quality Management System". Pada tahun 2008, KLSB Melengkapkan pembinaan untuk persimpangan tinggi Johor Bahru Inner Ring Road – Package 3B Jalan Abu Bakar Interchange dengan nilai kontrak melebihi RM100 juta. KLSB menubuhkan Jabatan IBS untuk mempromosikan kaedah IBS (Industrial Building System atau Sistem Pembinaan Berindustri). I-Buildtech Solutions Pte Ltd telah ditubuhkan di Singapura. Pada tahun 2009, KLSB mendapat projek pembangunan bangunan IBS pertama daripada Iskandar Regional Development Authority dengan nilai kontrak RM142.81 juta. Pada tahun 2010, Kimlun Corporation Berhad (KLCB) telah memegang saham KLSB, SPC Industries Sdn Bhd dan I-Buildtech Solutions Pte Ltd bersama dengan cadangan penawaran awam permulaan yang dicadangkan. KCB berjaya disenaraikan di dalam Main Market of Bursa Malaysia Securities Berhad pada 29 Jun 2010. KLCB menubuhkan sebuah anak syarikat milik penuh baru iaitu Kimlun Land Sdn Bhd (KLLSB) pada 22 Disember 2010. pada tahun 2011, KLLSB telah melanggan lima puluh satu ribu (51,000) saham biasa bernilai RM1.00 setiap satu, mewakili 51% daripada jumlah modal saham terbitan untuk Posh Atlantic Sdn Bhd (PASB), setara dengan wang tunai. Setelah melengkapkan Langganan, PASB menjadi anak syarikat 52% milik penuh KLLSB. Kimlun menceburi pembangunan harta tanah dengan tanah pembangunan pertamanya di Cyberjaya, Selangor.

Pada tahun 2012, SPC memperoleh kontrak penjualan untuk penyediaan girders kotak segmen dan lapisan segmen terowong ke Klang Valley Mass Rapid Transit Sungai Buloh-Kajang (KVMRT SBK), masing-masing dengan harga RM223.18 juta dan RM48.49 juta. KLSB memperoleh projek IBS bernilai lebih dari RM400 juta pada tahun 2012. Pada 6 Didember 2012, KLSB telah menggabungkan anak syarikat yang dimiliki sepenuhnya, Kimlun Medini Sdn Bhd (KMSB). KMSB terlibat dalam pelaburan harta tanah dan pembangunan harta tanah. Pada tahun 2013, Kimlun melancarkan projek pembangunan harta tanah pertamanya, iaitu Hyve SOHO and Offices, Cyberjaya, Selangor. KLSB memperoleh kontrak pertamanya dengan nilai melebihi RM290 juta untuk pembinaan pangsapuri perkhidmatan dan bangunan sampingan. SPC mendirikan kilang pembuatan produk konkrit pracetak baru di sebidang tanah seluas kira-kira 130 ekar di Negeri Sembilan dan memulakan pengeluaran pada tahun 2008. Pada tahun 2015, KLCB menubuhkan sebuah anak syarikat yang dimiliki sepenuhnya, KL Building Materials Sdn Bhd ("KBMSB"). Kegiatan utama KBMSB adalah pembuatan dan perdagangan bahan binaan dan pembinaan, dan penyediaan perkhidmatan kuari dan perkhidmatan penyewaan jentera.

Pada tahun 2016, Zecon Kimlun Consortium Sdn Bhd, syarikat usahasama 30% dimiliki Kimlun dan Zecon Berhad, dianugerahkan kontrak pakej kerja untuk Cadangan Pembangunan dan Peningkatan Lebuhraya Pan Borneo di Sarawak dengan kos RM1.46 bilion. Ini menandakan kepelbagaian geografi Kimlun di Malaysia Timur dan pengembangan perkhidmatan pembinaannya ke projek lebuh raya. Projek ini merupakan kontrak tunggal terbesar yang dimenangi oleh Kimlun dalam sejarahnya. SBC mendapat SBG dan segmen lapisan terowong membekalkan kontrak berhubung dengan Projek Mass Rapid Transit Lembah Kelang: Jajaran Sungai Buloh- Putrajaya Line dengan nilai kontrak agregat RM252 juta. Pada tahun 2017, KLSB melanggan 40% kepentingan ekuiti dalam JBB Kimlun Sdn Bhd ("JKSB"). Aktiviti utama bagi JKSB ialah kontraktor bangunan dan infrastruktur. KLLSB menggabungkan tiga anak syarikat milik penuh, Kiiville Sdn Bhd ("KVSB"), Kii Ashbury Sdn Bhd ("KASB") dan Kii Morris Sdn Bhd ("KMSB"). Aktiviti utama bagi KVSB, KASB dan KMSB adalah pelaburan harta tanah dan pembangunan harta tanah. Kimlun memulakan pengeluaran pra-campuran di Sarawak dan Johor.[5]

Konkrit pratuang[sunting | sunting sumber]

SPC Industries Sdn Bhd (SPC), syarikat yang menguruskan bahagian konkrit pratuang, dikhaskan untuk pembuatan produk konkrit terkemuka yang diperlukan untuk sebarang projek pembinaan dan pembinaan. SPC Industries Sdn Bhd, telah menerima surat tawaran dari M + W Singapore Pte Ltd untuk pembekalan dan penghantaran komponen binaan konkrit pratuang dengan harga 27 juta dolar Singapura (RM80.5 juta). Kerja-kerja perbekalan dan penghantaran komponen dijangka selesai pada akhir Disember 2018.

Terdapat dua tempat penghasilan - Ulu Choh, Johor dan Seremban, Negeri Sembilan - yang menghasilkan pelbagai produk konkrit standard dan disesuaikan, untuk memenuhi projek infrastruktur dan bangunan berskala besar di Malaysia dan Singapura. Diyakini bahawa produk Kimlun telah melalui prosedur kawalan kualiti yang ketat, sesuai dengan pihak berkuasa yang relevan dan standard yang diluluskan oleh SIRIM dan TÜV SÜD PSB Pte Ltd (dahulunya PSC Corporation Pte Ltd).

Berikut adalah beberapa produk konkrit pracetak Kimlun yang digunakan di sektor infrastruktur atau sebagai sebahagian daripada komponen bangunan:

  • Reinforced Pre-Cast Concrete Box Culverts And U-shape Drain
  • Reinforced Concrete Pipes Culverts
  • Reinforced Concrete Manholes
  • Reinforced Concrete L-Shape Retaining Walls
  • Reinforced Concrete Square Piles
  • Reinforced Concrete Jacking Pipes
  • Reinforced Pre-Cast Concrete Tunnel Lining Segments
  • Reinforced Pre-Cast Concrete Cladding Pipes
  • Reinforced Pre-Cast Concrete Jetty Component
  • Segmental Box Girder
  • Tunnel Lining Segment[6]

Kuari[sunting | sunting sumber]

Keperluan Kimlun yang tidak stabil untuk terus membangun dan membina dengan lebih baik telah mendorong syarikat itu untuk menawarkan perkhidmatan penggalian.

Kimlun adalah agregator lombong yang berpengalaman, dilengkapi dengan pengetahuan dalam peletupan, penghancuran dan penyaringan agregat mengikut ukuran masing-masing. Tetap setia menjadi organisasi pelbagai aspek, ia juga dapat mendirikan kilang penghancur, dan juga menyediakan perkhidmatan untuk membantu melaksanakan projek kuari.[7]

Pembinaan & kejuruteraan[sunting | sunting sumber]

Kimlun Sdn Bhd telah menerima pemberian kontrak pembinaan bernilai RM144.1 juta dari Focus Ace Construction Sdn Bhd untuk merancang dan membina jalan raya dan persimpangan di Johor Bahru. Kerja pembinaan dijangka siap pada akhir Oktober 2020.[8]

Pembangunan hartanah[sunting | sunting sumber]

Menerusi anak syarikatnya, Kimlun Sdn Bhd memperoleh projek pembinaan hartanah bernilai RM 92.49 juta daripada syarikat pemaju Bukit Indah (Johor) Sdn Bhd. Projek membina dua (2) blok rumah pangsapuri mewah dan beberapa projek membangunkan sistem kemudahan asas di Johor Bahru. Projek dijangkan siap sepenuhnya pada tahun 2022.[9]

Lebuhraya Pan Borneo (Zecon Kimlun Consortium Sdn Bhd)[sunting | sunting sumber]

Kimlun Sdn Bhd, anak syarikat Kimlun, menjalinkan usaha sama dengan Zecon Berhad bagi projek ke-3 (WPC03 Bulatan Serian ke Simpang Pantu). Pakej ini merupakan pakej ketiga daripada 11 pakej yang diprkenalkan sejak 2015. Sebuah syarikat usaha sama, Zecon Kimlun Consortium Sdn Bhd, bertanggungjawab dalam projek tersebut. Antara isi kandungan projek ini adalah menaiktaraf lorong dua hala kepada empat lorong, pembinaan jambatan-jambatan baharu dan 3 jejambat, Serian Interchange 1, Serian Interchange 2 dan Simunjan Interchange serta sebuah perhentian bas di Balai Ringin. Jarak keseluruhan projek ini adalah 75.01 km (46.61 bt).[10]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Our Team". Dicapai pada 24 Oktober 2020.
  2. ^ "Investor Relations". Dicapai pada 24 Oktober 2020.
  3. ^ "Corporate Structure". Dicapai pada 24 Oktober 2020.
  4. ^ Profil syarikat di dalam Bursa Malaysia
  5. ^ "Corporate Milestones". Dicapai pada 24 Oktober 2020.
  6. ^ "Precast Concrete". Dicapai pada 24 Oktober 2020.
  7. ^ "Quarry Products". Dicapai pada 24 Oktober 2020.
  8. ^ Kimlun's units bag RM224m contracts, New Straits Times, Dicapai pada 6 Jun 2018
  9. ^ Kimlun Corp bags RM92.49 mil construction work, New Straits Times, Dicapai pada 24 Februari 2020
  10. ^ "Zecon-Kimlun consortium wins RM1.46b Pan Borneo Highway project". The Edge Markets. 2016-03-10. Dicapai pada 2016-03-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]