Kingpin (watak)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kingpin (watak)
Informasi Penerbit
PenerbitMarvel Comics
Kemunculan pertamaThe Amazing Spider-Man #50 (Julai 1967)
Informasi dalam cerita

Kingpin (Wilson Grant Fisk) ialah penjahat super muncul dalam buku komik Amerika yang diterbitkan oleh Marvel Comics. Watak itu dicipta oleh Stan Lee dan John Romita Sr., dan pertama kali muncul dalam The Amazing Spider-Man #50 (cover-date Julai 1967).[4] Nama "Kingpin" adalah merujuk kepada gelaran raja jenayah dalam tatanama slanga Mafia .

Salah seorang raja jenayah yang paling digeruni, berbahaya dan berkuasa di Marvel Universe, biasanya digambarkan sebagai tuan jenayah di New York City, dia diperkenalkan sebagai musuh Spider-Man, tetapi kemudiannya mengancam wira Marvel yang lain, menjadi musuh utama Daredevil,[5] serta musuh berulang Punisher dan anak angkatnya, Echo. Pakaian tradisional Kingpin terdiri daripada jaket sut putih dan tongkat khasnya, walaupun penampilannya telah diubah selama bertahun-tahun. Merentasi semua lelaran, Kingpin digambarkan dengan penampilan yang luar biasa berat dan kepala botak. Watak itu bukan sahaja obes tetapi juga berotot berat (seperti ahli gusti sumo) dan seorang pejuang tangan-ke-tangan yang hebat. Walaupun ini menjadikannya musuh yang berbahaya untuk dihadapi secara peribadi, walaupun kepada Spider-Man, saiznya telah kerap diejek.

Watak ini telah banyak diadaptasi daripada komik ke dalam pelbagai bentuk media, termasuk filem, siri televisyen dan permainan video. Dia telah dilakonkan oleh John Rhys-Davies dalam filem 1989 The Trial of the Incredible Hulk, Michael Clarke Duncan dalam filem 2003 Daredevil, Vincent D'Onofrio dalam siri Marvel Cinematic Universe (MCU) Daredevil dan Hawkeye, dan disuarakan oleh Duncan dalam siri animasi 2003 Spider-Man: The New Animated Series dan Liev Schreiber dalam filem animasi 2018 ' 'Spider-Man: Into the Spider-Verse. Pada tahun 2009, Kingpin telah disenaraikan sebagai IGN Penjahat Buku Komik Terhebat ke-10 Sepanjang Zaman.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Amazing Spider-Man #59–61
  2. ^ Captain America #148 (1972]]) Marvel Comics.
  3. ^ Spider-Men II #3 (2017) Marvel Comics.
  4. ^ DeFalco, Tom; Sanderson, Peter; Brevoort, Tom; Teitelbaum, Michael; Wallace, Daniel; Darling, Andrew; Forbeck, Matt; Cowsill, Alan; Bray, Adam (2019). The Marvel Encyclopedia. DK Publishing. m/s. 206. ISBN 978-1-4654-7890-0.
  5. ^ Furious, Nick (25 Januari 2011). "5 Musuh Teratas Daredevil". comicbooked.com
  6. ^ /top/comic-book-villains/10.html "Kingpin is Number 10" Check |url= value (bantuan). IGN. Dicapai pada 2015-04-20.