Kōichi Hagiuda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Koichi Hagiuda)
Kōichi Hagiuda
萩生田 光一
Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Sukan, Sains dan Teknologi
Memegang jawatan
11 September 2019
Perdana MenteriShinzō Abe
Yoshihide Suga
Didahului olehMasahiko Shibayama
Timbalan Ketua Setiausaha Kabinet Jepun
Dalam jawatan
7 Oktober 2015 – 3 Ogos 2016
Perdana MenteriShinzō Abe
Didahului olehKatsunobu Katō
Digantikan olehYasutoshi Nishimura
Butiran peribadi
Lahir (1963-08-31) 31 Ogos 1963 (umur 60)
Hachioji Tokyo, Jepun
Parti politikParti Demokratik Liberal
Alma materUniversiti Meiji

Kōichi Hagiuda (萩生田 光一, Hagiuda Kōichi, lahir 31 Ogos 1963) ialah seorang ahli politik Jepun, yang kini mewakili Daerah Hachiōji ke-24 Tokyo di Dewan Perwakilan Jepun sebagai ahli Parti Demokratik Liberal (LDP). Beliau kini bertugas sebagai Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Sukan, Sains dan Teknologi di Kabinet Perdana Menteri Yoshihide Suga sejak 11 September 2019, di mana beliau dilantik semula pada 16 September 2020 selepas peletakan jawatan Shinzo Abe. Hagiuda sebelum ini berkhidmat sebagai Timbalan Ketua Setiausaha Kabinet dari 7 Oktober 2015 hingga 3 Ogos 2016.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan dan dibesarkan di Hachiōji, Hagiuda lulus dari Sekolah Tinggi Waseda Jitsugyo, dan Universiti Meiji dengan ijazah Sarjana Muda Perdagangan pada 1987.

Semasa masih pelajar universiti, Hagiuda mula bekerja sebagai pembantu kepada Ryuichi Kurosu, yang sebelumnya menjadi anggota Majlis Metropolitan Tokyo dan walikota Hachiōji. Pada tahun 1991, pada usia 27 tahun, Hagiuda memenangi kerusi di Hachiōji City Assembly, menjadi calon termuda yang pernah melakukannya. Dia kemudian berjaya mencalonkan diri dalam Perhimpunan Metropolitan Tokyo pada 2002, berkhidmat selama sebahagian dari penggalnya. Pada 2004, beliau mencalonkan dirinya untuk kerusi di Dewan Perwakilan Jepun, yang dimenanginya. Hagiuda kemudian mempertahankan kerusinya pada pilihan raya 2005 dengan margin yang besar. Beliau kehilangan kerusi pada pilihan raya 2009, kemudian menang semula pada pilihan raya 2012 dan pilihan raya 2014.

Bersekutu dengan lobi nasionalis Nippon Kaigi,[1][2] Hagiuda terkenal sebagai seorang konservatif di dalam LDP, dan bersekutu erat dengan Perdana Menteri Shinzō Abe dan mantan Perdana Menteri Yoshiro Mori. Hagiuda berkhidmat untuk Abe dari 2013 hingga 2015 sebagai Penasihat Khas kepada Presiden LDP,[3] dan pada bulan Oktober 2015 menjadi Timbalan Ketua Setiausaha Kabinet dalam Kabinet Abe ketiga.[4] Beliau tergolong dalam Faksi Sonoda (Seiwa Seisaku Kenkyukai) LDP.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Hagiuda pada Majlis Perasmian Festival Filem Antarabangsa Tokyo (25 Oktober 2016)

Hagiuda sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak perempuan dan seorang anak lelaki. Hobinya merangkumi sukan seperti bola keranjang, ragbi, dan golf. Dia juga suka menonton filem, mengadakan acara menonton filem setiap tahun bersama dengan kumpulan sokongan peribadinya, atau koenkai. Laman sesawang peribadinya juga menyenaraikan "mencuba restoran baru" sebagai hobi, memanggilnya "gourmet yang diisytiharkan sendiri", dan juga menyebutkan kerap menikmati ramen selepas makan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Laman sesawang Nippon Kaigi
  2. ^ "Pro-Yasukuni parliamentary groups backing up Abe Cabinet" - Japan Press Weekly (dalam bahasa Inggeris) - 27 Mei 2007
  3. ^ "Hagiuda Koichi Profile" (dalam bahasa Inggeris). Parti Demokratik Liberal. 8 Oktober 2015. Dicapai pada 8 Oktober 2015.
  4. ^ "List of Ministers" (dalam bahasa Inggeris). Kantei.go.jp. 7 Oktober 2015. Dicapai pada 8 Oktober 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Jawatan politik
Didahului oleh
Masahiko Shibayama
Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Sukan, Sains dan Teknologi
2019–kini
Pemegang jawatan kini