Kolon sigmoid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kolon sigmoid
Lukisan kolon seperti yang dipandang dari hadapan
(kolon sigmoid berwarna biru)
Hadapan abdomen, menunjukkan tanda-tanda permukaan bagi hati, perut dan usus besar
Butiran
PendahuluGut belakang
Sebahagian daripadaUsus besar
SistemSistem pencernaan
ArteriCabang-cabang sigmoid bagi arteri mesenterik inferior
SarafGanglion mesenterik inferior dan saraf sakrum[1]
Pengenalpastian
nama bahasa LatinColon sigmoideum
MeSHD012809
TAA05.7.03.007
FMAFMA:14548
Terminologi anatomi

Kolon sigmoid atau kolon pelvis merupakan bahagian usus besar yang paling dekat dengan rektum dan dubur. Ia membentuk gelung yang panjang puratanya sekitar 35–40 sentimeter (14–16 in). Gelung ini biasanya berbentuk seperti huruf Yunani sigma (ς) atau huruf Latin S (oleh itu sigma + -oid). Bahagian usus besar ini biasanya terletak di dalam pelvis, tetapi atas sebab kebebasan bergerak, ia boleh dipindahkan ke rongga perut. 

Struktur[sunting | sunting sumber]

Kolon sigmoid bermula pada bukaan pelvis yang lebih rendah, di mana ia bersambung dengan kolon ilium lalu melintasi secara melintang di hadapan sakrum ke sebelah kanan pelvis.

Ia kemudian melengkung ke arah dirinya dan membelok ke arah kiri untuk mencapai garis tengah pada takat bahagian ketiga sakrum, di mana ia melengkung ke bawah dan berakhir di bahagian rektum.

Fungsinya adalah membuang sisa pepejal dan gas dari saluran gastrousus. Jalan melengkung yang diambil ke arah dubur membolehkannya menyimpan gas di bahagian melengkung yang tertinggi, memungkinkan usus besar mengeluarkan gas tanpa mengeluarkan najis secara serentak.

Pelindung[sunting | sunting sumber]

Kolon sigmoid dikelilingi sepenuhnya oleh peritoneum yang membentuk satu mesenteri (mesokolon sigmoid) yang bermula dari pusat, makin lama makin pendek sehingga hilang di hujung gelung, supaya gelung terpaku pada persimpangan dengan kolon ilium dan rektum, tetapi menikmati pergerakan yang banyak di bahagian tengahnya.

Bekalan saraf[sunting | sunting sumber]

Saraf splanknik pelvis merupakan sumber utama untuk persarafan parasimpatetik. Saraf <a href="./Saraf splanchnik pelvis" rel="mw:WikiLink" data-linkid="102" data-cx="{&quot;adapted&quot;:false,&quot;sourceTitle&quot;:{&quot;title&quot;:&quot;Pelvic splanchnic nerves&quot;,&quot;pageprops&quot;:{&quot;wikibase_item&quot;:&quot;Q7161807&quot;},&quot;pagelanguage&quot;:&quot;en&quot;},&quot;targetFrom&quot;:&quot;mt&quot;}" class="cx-link" id="mwKA" title="Saraf splanchnik pelvis">splanknik</a> lumbar memberikan persarafan simpatetik melalui ganglion mesenterik inferior.

Perhubungan[sunting | sunting sumber]

Di belakang kolon sigmoid terdapat saluran ilium luaran, ovari, saraf obturator, piriformis kiri, dan plexus sakrum kiri saraf.

Di hadapan pula, ia dipisahkan dari pundi kencing pada lelaki, atau dari rahim pada wanita, oleh beberapa gegelung usus kecil.

Kepentingan klinikal[sunting | sunting sumber]

Divertikulosis sering berlaku pada kolon sigmoid berkaitan dengan peningkatan tekanan intraluminal dan kelemahan fokus pada dinding kolon. Ini adalah penyebab umum bagi hematokezia.

Volvulus berlaku apabila sebahagian usus berpusing di sekitar mesenterinya yang boleh menyebabkan penyumbatan dan pengirfakan. Volvulus pada orang tua biasanya berlaku di kolon sigmoid, sedangkan pada bayi dan kanak-kanak lebih cenderung terjadi pada gut tengah. Ini dapat membetulkan dirinya secara spontan atau putaran dapat berterusan sehingga bekalan darah usus terputus sepenuhnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Nosek, Thomas M. "Section 6/6ch2/s6ch2_30". Essentials of Human Physiology. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-24.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]

  • Anatomy figure: 37:06-07 at Human Anatomy Online, SUNY Downstate Medical Center - "The large intestine."
  • Superior & Inferior Mesenteric Artery di The Anatomy Lesson oleh Wesley Norman (Georgetown University)